Background Image
Previous Page  192 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 192 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Seda YURTCANLI DUYMAZ

191

hem içerik hem şekil bakımdan bunu çok geniş yorumladıklarını tespit

etmekteyiz

67

. Şekli bakımdan yazılı, görsel, işitsel, elektronik ve diğer

bütün biçimdeki bilgi tanımı yapılırken içerik bakımından hem antro-

posentrik hem ekosentrik bir kapsam belirlendiğini görmekteyiz. Eko-

sentrik olması bakımından Sözleşme’nin 2. maddesi, sadece çevreyi

oluşturan öğeler olan havayı, atmosferi, suyu, toprağı, yeri, peyzajı,

doğal alanları, biyolojik çeşitliliği, genetiği değiştirilmiş organizmala-

rı ve bunlar arasındaki etkileşimi saymakla yetinmemiş

68

; bu öğeleri

etkileyen ya da etkileyebilecek olan tüm faktörleri (enerji, gürültü,

radyasyon), eylemleri, idari önlemleri, çevresel anlaşmaları, politika-

ları, yasal düzenlemeleri, planları, programları ve iktisadi verileri bu

bilgi kapsamında saymıştır. Antroposentrik yaklaşım bakımından da

taraf devletler, çevresel öğelerce bozulan ya da bozulma riski altında

bulunan insan sağlığına ve güvenliğine, hayat şartlarına, kültürel var-

lıklara ve insan elinden çıkan yapılara ilişkin bilgilerin çevresel bilgi

kapsamında olduğunu belirtmişlerdir.

Sözleşme çevresel bilgiye erişim hakkının etkin kullanımını sağla-

ma

69

, bilgiyi toplama ve dağıtma yükümlülüğünü ise kamu otoritele-

rine ya da kamusal hizmetlerde bulunan tüm gerçek ve tüzel kişilere

vermiştir.

70

Bu sonuncusu, neoliberal politikalar sonucu hızla artan

özelleştirme uygulamaları karşısında bireylerin çevresel bilgileri edin-

me haklarına engel olmasının önüne geçmek için getirilmiş bir düzen-

67

Ahmet M. Güneş, “Aarhus Sözleşmesi Üzerine Bir İnceleme”,

Gazi Üniversitesi

Hukuk Fakültesi Dergisi

, C. XIV, 2010/1, s.307.

68

Bu öğelerin belirtilmesi diğer taraftan çok kapsayıcı bir “çevre” tanımını bize ver-

mektedir.

69

Bu kapsamda taraflar gerekli tüm tedbirleri almak ve iç hukuk düzenlemelerini

yapmakla yükümlü kılınmıştır.

70

Bu anlamda örneğin tüm plan ve programlar, çevresel anlaşmalar, hükümetlerin

çevre politikaları, çevre mevzuatı özellikle elektronik ortamda halka yayımlana-

bilir; belirli aralıklarla çevre kalitesini kamuoyuna duyuracak raporlar yayımla-

nabilir; çevre üzerinde önemli etkisi bulunmakla birlikte kamu hizmetinde bu-

lunan gerçek ve tüzel kişiler halkı faaliyetleriyle ilgili bilgilendirme konusunda

teşvik edilebilir; özellikle tüketiciler daha çevreci ürünleri tercih edebilmeleri için

ekolojik etiketleme sistemi uygulanabilir. Aarhus Sözleşmesi madde 5. Çevresel

sorunların çok farklı sebeplerle oluşabilmesi özelliği nedeniyle bireyler bilgi edin-

me haklarını istenilen bilgiye sahip olmayan makamlara yapılabilir. Bu durumda

ilgili makam en kısa sürede bilgiyi talep eden kişi ya da kuruma bu bilgiyi nerede

bulabileceği hakkında bilgi vermesi ya da ilgilinin talebini doğrudan başvurulma-

sı gereken makama iletmesi gerekmektedir.