Background Image
Previous Page  191 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 191 / 505 Next Page
Page Background

Çevre Örgütlerinin Çevresel Yönetime Katılma Sürecinde Dayandığı Haklar

190

leşme ile taraf devletler, bir taraftan çevresel ve katılımcı demokrasiyi

özümsemeyi

61

, bu kapsamında çevresel konularda halkı bilgilendir-

meyi, bilinçlendirmeyi, karar verme süreçlerinde katılım araçlarını or-

taya koymayı ve bunların uygulanabilirliğini sağlamayı, diğer taraftan

şeffaf ve hesap verebilir bir hukuk devleti olmayı kabul etmişlerdir.

62

Taraf devletler bu yükümlülüklerini sadece bireylere karşı değil,

çevrenin korunması amacı taşıyan dernek, örgüt ve kuruluşlara kar-

şı da ifa etmelidirler, çünkü Sözleşme taraf devletlere, ilgili örgütle-

ri tanımaları ve onlara gereken hukuki desteği sağlamaları ödevini

yüklemiştir.

63

Özellikle bu son düzenleme, çevreci örgütlerin çevresel

politikalarda aktif ve belirleyici rol oynamalarını sağlamakla birlikte,

onların bilinçlendirme, duyarlılığı arttırma, aktif katılımı ve alınan

kararların daha etkili uygulanmasını sağlama, açılan davalara müda-

hil olma şeklinde beliren fonksiyonlarının taraf devletlerce tanıması

ve korunmasının önünü açmaktadır. Zaten uluslararası konferanslar-

da etkililiği kabul edilen ve uluslararası çevre hukukunda bir aktör

olarak kabul edilen çevreci sivil toplum örgütleri

64

, iç hukuklarda da

birer aktör olarak politikaların şekillenmesinde ve uygulanmasında

yer almaya ya da daha aktif rol oynamaya başlamışlardır.

65

Son ola-

rak, Sözleşme’nin Genel Kurallar başlığını taşıyan 3. maddesinin son

fıkrası, çevre hakkının hayata geçirilebilmesini sağlayan usule ilişkin

hakların kullanımında genel-tüzel kişi ayrımının yapılamayacağı gibi

her hangi bir vatandaşlık, milliyet, ikametgâh, kayıtlı olduğu merkez

kriterinin de öngörülemeyeceğini hükme bağlamıştır. Bu durum özel-

likle Greenpeace, WWF gibi uluslararası çevreci örgütlerin, Sözleşme-

ye taraf devletlerde herhangi bir büro veya ofis açmadan, faaliyette

bulunmalarının önünü açmıştır.

Sözleşmeyi şekli açıdan incelediğimizde karşımıza öncelikle çev-

reye ilişkin

bilgilere erişim hakkı

nı düzenleyen maddeler gelmektedir.

66

Çevreye ilişkin bilgilerin neleri kapsadığına baktığımızda tarafların

61

Michel Prieur, Droit De L’Environnement, s.135; Jean-Luc Pissaloux, “La

Démocratie Participative Dans Le Domaine Environnementale”,

Revue française

d’administration publique,

2011/1-2 (n° 137-138), s.124-125.

62

Aarhus Sözleşmesi madde 3.

63

Aarhus Sözleşmesi madde 3 fıkra 4.

64

Alexandre Kiss & Jean-Pierre Beurier, s.64.

65

Michel Prieur, Droit De L’Environnement, s.136; Agathe Van Lang, s.235.

66

Aarhus Sözleşmesi madde 4 ve 5.