Background Image
Previous Page  193 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 193 / 505 Next Page
Page Background

Çevre Örgütlerinin Çevresel Yönetime Katılma Sürecinde Dayandığı Haklar

192

lemedir.

71

Şu halde usule ilişkin bu yükümlülük, her hangi bir menfaat

şartı aranmaksızın, tüm bireylere ve aynı zamanda birey toplulukları-

na karşı ifa edilmelidir. Gerek “menfaat” şartının aranmaması gerekse

“çevresel bilgi” tanımının çok geniş bir yaklaşımla ele alınması bilgi

edinme hakkının uygulanabilirliğini arttırsa da Sözleşme bu hakka bir

takım istisnalar öngörmüştür.

72

Bilgi edinme talebi çok genel şekilde ifade edilmiş ya da açıkça

makul bulunmamışsa; talep henüz hazırlanmakta olan belgelere ve-

yahut resmi makamların iç yazışmalarına ilişkinse; resmi makamlar

için gizliliğin öngörüldüğü bir hal varsa; istenen bilgi uluslararası iliş-

kileri, milli savunmayı, kamu güvenliğini veya bizzat çevresel öğeleri

olumsuz etkileyecekse;

73

başlamış bir yargısal sürecin, ilgililerin adil

yargılanma haklarının veya kamu otoritesinin ceza ya da disiplin so-

ruşturmalarının olumsuz etkileyecekse; meşru ekonomik menfaatlerin

korunması için yasayla öngörülen ticari ve işletme sırlarının açıklan-

masına sebep olacaksa;

74

fikri mülkiyet hakkının korunması söz ko-

nusuysa; gerçek kişiye ait bir bilginin talebi halinde ilgilinin bu tür

bilgilerin açıklanmasını razı olmadığı takdirde ilgili makam yapılan

çevresel bilgi taleplerini reddedebilir. Talep yazılı yapılmış ise ret ka-

rarı gerekçesi ile birlikte başvuruyu yapan kişiye iletilmelidir. Sayılan

bu ret sebepleri tahdidi olmakla birlikte

75

emredici bir dille yazılma-

mıştır. Şu halde ilgili resmi makamın bu konuda takdir yetkisi bulun-

maktadır.

Bilgi edinme hakkı ve bu kapsamda bilgi verme yükümlülüğü

“etkin” bir

katılım hakkı

nın gerçekleşmesini sağlamak için öngörül-

müştür. Bu amaçla bilginin ne zaman dağıtılacağı önemli bir soru

olarak karşımıza çıkmaktadır. Sözleşme, sürecin başında, diğer bir

ifadeyle tüm ihtimal ve seçeneklerin açık ve uygulanabilir olduğu

hallerde ve halkın süreçte gerçek bir etkiye sahip olacağı zamanda

71

Ahmet M. Güneş, s.308.

72

Aarhus Sözleşmesi madde 4 fıkra 3 ve 4.

73

Soyları tükenmekte olan ya da nadir türlerin yaşama, üreme alanlarına ilişkin bil-

giler, olası avcılık faaliyetleri ya da ticari faaliyetler nedeniyle, bilgi edinme hakkı

kapsamına alınmamıştır.

74

Sözleşme 4. maddesi küresel ısınma ve iklim değişikliği tehlikesi nedeniyle emis-

yonlar konusunda böyle bir istisna öngörmemiş, bu konuda halkın bilgisinden

saklanacak bir ticari veya işletme sırrının olamayacağını vurgulamıştır.

75

Ahmet M. Güneş, s.309.