Background Image
Previous Page  395 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 395 / 505 Next Page
Page Background

Polonya Yargı Sistemi Üzerine İzlenimler

394

Anayasa Mahkemesi önüne gelen yasanın tamamı dava konusu

edildiğinde ya da usuli eksiklikler bulunduğunda Yasanın tamamı-

nı iptal edebildiği gibi tek tek Yasanın belirli maddeleri dava konusu

edildiğinde o zaman Yasanın ilgili hükümleri tek tek iptal edilebilmek-

tedir.

Anayasa Mahkemesince verilen iptal kararlarının yürürlüğe gir-

mesi ertelenebilir. Kural olarak, kararlar tebliğ edildiği tarihte yürür-

lüğe girerler. Ancak, Mahkeme sonraki bir tarihi de yürürlük tarihi

olarak belirleyebilir. Erteleneme süresi en fazla 1 yıl olabilir. İptal ka-

rarları çok ciddi ekonomik şartları ve/veya sosyal hayatı etkiliyorsa

bu takdirde Mahkemece erteleme karar verilebilir.

Anayasa Mahkemesince şekil denetimi de yapılabilmektedir. Şekil

denetimine başvuru imkanına bütün hakimler sahiptirler. Bir mahke-

me görüştüğü davada uyguladığı hükmün Anayasa uygunluğu de-

netimini yapabilmektedir. Hakim Anayasa Mahkemesine doğrudan

doğruya hukuki soru yönlendirebilir. Bu durumda Anayasa Mahke-

mesinde duruşma tarihi belirlenir. Anayasa Mahkemesine başvuran

hakim de bu duruşmaya katılır ve hakimin şüpheleri Anayasa Mahke-

mesince giderilir. Polonya’da “Dolaysızlık Kuralı” vardır. Hakim şika-

yet ve sorularının görüşülmesi duruşmalarında yer alabilmektedir. Bu

nedenle davalar uzun sürebilmektedir. Gizli duruşmalar da yapılarak

iptal kararı verilebilmektedir. Duruşma sonrasında genellikle karar

verilmekte olup bir duruşmanın yetmediği durumlarda yeni duruşma

için dava ertelenebilmektedir.

Anayasa Mahkemesine başvuru için bir süre düzenmemiştir.

Cumhurbaşkanı yasayı imzalamadan önce 2 hafta için Anayasa Mah-

kemesine soru sorabilir. Cumhurbaşkanınca Anayasa Mahkemesinin

görüşü doğrultusunda yasayı imzalayıp onaylaması halinde de daha

sonra Yasa hükümleri şikayet yoluyla yeniden Anayasa Mahkemesi

önüne götürülebilir. Ancak kimse bu yolu denememiştir.

Anayasaya göre Anayasa Mahkemesi bütün yasaları denetlemek-

tedir. Anayasa değişiklikleri de bir yasa ile olduğu için bu yasalar da

Anayasa Mahkemesi denetimi altındadır.

Anayasa Mahkemesi her zaman bir karar almakla birlikte bazen

karar dışında sinyalizasyonlar da yapabilmektedir. Resmi yerler Par-