Background Image
Previous Page  397 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 397 / 505 Next Page
Page Background

Polonya Yargı Sistemi Üzerine İzlenimler

396

Anayasa Mahkemesinde siyasi parti kapatma davaları da görüle-

bilir. Faşist sembollerin kullanılmasıyla ilgili örnek bir dava Anayasa

Mahkemesi önüne gelmişti. Anayasa Mahkemesi bu davada siyasi par-

tinin kapatılmasına karar verebilirdi. Ancak böyle bir karar verilmedi.

Uluslararası Sözleşme hükümleri ile Anayasa hükümlerinin çatış-

masında her zaman öncelikli olan Anayasadır. Anayasa Mahkemesi

Uluslararası Sözleşmeleri uygun bulan kanunların da Anayasaya uy-

gunluk denetimini yapabilir.

II. Ulusal Mahkeme Kurulu

Ulusal Mahkeme Kurulu 25 üyeden oluşmaktadır. Üyeleri 4 yıl

süreliğine en fazla 2 kere seçilebilmektedir. Ulusal Mahkeme Kurulu

Anayasal bir kuruldur.

Ulusal Mahkeme Kurulundaki 25 üyenin dağılımı-

na gelince;

• Yüksek Mahkeme Başkanı

• Adalet Bakanı

• Yüksek İdare Mahkmesi Başkanı

• Polonya Cumhurbaşkanı tarafından atanan 1 kişi (Cumhurbaşka-

nı temsilcisi herhangi bir kişi olabilir. Ama genellikle bir hukukçu

tercih edilmektedir.)

• Polonya Parlementosundan seçilen 4 üye; (Bu 4 üye parlemento ta-

rafından milletvekilleri arasından seçilmektedir. Hem iktidar hem

de muhalefet temsilcilerinden üye bulunmaktadır.)

• Senato tarafından seçilen 2 üye,

• Geriye kalan 15 üye hakimler tarafından kendi meslektaşları ara-

sından seçilmektedir. Ulusal Mahkeme Kurulunda aslında bir

“hakim yönetimi” hakimdir. 15 hakimin dağılımına baktığımızda;

2 Yüksek Mahkeme hakimi, 2 idare mahkemesi hakimi, 1 askeri

mahkeme hakimi, 2 temyiz tahkemesi hakimi, kalan 8 üyede bölge

mahkemeleri veya asliye mahkemeleri hakimleri arasından kendi

üyelerince seçilmektedir.

Kurulun iki ana görevi vardır.

1- Ulusal Mahkeme, mahkemelerin ve hakimlerin bağımsızlığını

koruyan bir kuruldur. Polonya siyasi sisteminde iktidar 3’e ayrılır.

Bunlar; yasama, yürütme ve yargıdır. Yasama ve yürütmenin iki uy-