

Polonya Yargı Sistemi Üzerine İzlenimler
396
Anayasa Mahkemesinde siyasi parti kapatma davaları da görüle-
bilir. Faşist sembollerin kullanılmasıyla ilgili örnek bir dava Anayasa
Mahkemesi önüne gelmişti. Anayasa Mahkemesi bu davada siyasi par-
tinin kapatılmasına karar verebilirdi. Ancak böyle bir karar verilmedi.
Uluslararası Sözleşme hükümleri ile Anayasa hükümlerinin çatış-
masında her zaman öncelikli olan Anayasadır. Anayasa Mahkemesi
Uluslararası Sözleşmeleri uygun bulan kanunların da Anayasaya uy-
gunluk denetimini yapabilir.
II. Ulusal Mahkeme Kurulu
Ulusal Mahkeme Kurulu 25 üyeden oluşmaktadır. Üyeleri 4 yıl
süreliğine en fazla 2 kere seçilebilmektedir. Ulusal Mahkeme Kurulu
Anayasal bir kuruldur.
Ulusal Mahkeme Kurulundaki 25 üyenin dağılımı-
na gelince;
• Yüksek Mahkeme Başkanı
• Adalet Bakanı
• Yüksek İdare Mahkmesi Başkanı
• Polonya Cumhurbaşkanı tarafından atanan 1 kişi (Cumhurbaşka-
nı temsilcisi herhangi bir kişi olabilir. Ama genellikle bir hukukçu
tercih edilmektedir.)
• Polonya Parlementosundan seçilen 4 üye; (Bu 4 üye parlemento ta-
rafından milletvekilleri arasından seçilmektedir. Hem iktidar hem
de muhalefet temsilcilerinden üye bulunmaktadır.)
• Senato tarafından seçilen 2 üye,
• Geriye kalan 15 üye hakimler tarafından kendi meslektaşları ara-
sından seçilmektedir. Ulusal Mahkeme Kurulunda aslında bir
“hakim yönetimi” hakimdir. 15 hakimin dağılımına baktığımızda;
2 Yüksek Mahkeme hakimi, 2 idare mahkemesi hakimi, 1 askeri
mahkeme hakimi, 2 temyiz tahkemesi hakimi, kalan 8 üyede bölge
mahkemeleri veya asliye mahkemeleri hakimleri arasından kendi
üyelerince seçilmektedir.
Kurulun iki ana görevi vardır.
1- Ulusal Mahkeme, mahkemelerin ve hakimlerin bağımsızlığını
koruyan bir kuruldur. Polonya siyasi sisteminde iktidar 3’e ayrılır.
Bunlar; yasama, yürütme ve yargıdır. Yasama ve yürütmenin iki uy-