Background Image
Previous Page  409 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 409 / 505 Next Page
Page Background

Polonya Yargı Sistemi Üzerine İzlenimler

408

Yasa kurma konusunda da yetkileri vardır. Yasalar ve diğer tasa-

rıların değerlendirme çalışmalarına katılır veya görüş bildirir. Bura-

daki görüşler bağlayıcı nitelikte olmayıp talep edilmesi halinde veril-

mektedir.

Yüksek Mahkeme siyasi irade olan hükümetten tamamen bağım-

sız ve ayrıdır. Diğer mahkemeler Adalet Bakanlığına tabi ve hükümete

bağlı iken Yüksek Mahkemenin böyle bir bağlılığı bulunmamaktadır.

Yüksek Mahkeme her yıl kendi bütçesini hazırlayıp Parlemento’ya su-

nar ve hükümet bunda herhangi bir değişiklik yapamaz, değiştiremez.

Bütçenin ifasında da Yüksek Mahkeme tamamen bağımsızdır. Bütçe-

nin ifasında Birinci Başkanın yetkileri Finans (Maliye ) Bakanının yet-

kilerine eşittir. Yüksek Mahkemeyle siyasi iktidarın etkileşimi sadece

bütçenin parlementoda kabulü aşamasında olur. Bütçeye karışılmasa

da parlementonun onayı ile çıkmaktadır.

Yüksek Mahkeme üzerinde uygulayıcı güç olarak hükümetin etki-

si olmamasına rağmen Cumhurbaşkanının etkisi bulunmaktadır. Zira,

Cumhurbaşkanı, gerek Yüksek Mahkeme üyelerini gerekse diğer tüm

hakimlerin atamalarını yapmaktadır. Yüksek Mahkemenin birinci baş-

kanı ve diğer başkanlar da Cumhurbaşkanı tarafından seçilmektedir.

Yüksek Mahkeme, ilk derece mahkeme kararını iptal ederse, Yük-

sek Mahkeme kararı geçerlidir, bağlayıcıdır. Yani bu karara karşı dire-

nilemez. Karar iptali (bozma) çıktıktan sonra dosya (dava) aynı hakim

veya heyet yerine başka bir hakim veya heyet tarafından görüşülür.

Yüksek Mahkeme kararı sorgulanamaz. Aksi durum hakim için disip-

lin muhakemesinin başlangıç nedeni olabilir. Yüksek Mahkemece ve-

rilen kararının aynınsının verilmesi gerekir.

Umumi mahkeme kararı için hakimlere Yüksek Mahkemece her-

hangi bir not düzenleme söz konusu değildir. Yüksek Mahkemenin

herhangi bir not şeklinde düzenlemeye gitmesi de mahkemelerin ba-

ğımsızlığı açısından bir tehlike oluşturacaktır. Eğer çok ciddi bir ihlal

varsa böyle bir müessese düşünülebilir. Ancak pratikte böyle bir uy-

gulama bulunmamaktadır.

Yüksek Mahkemede, davaların ortalama karara bağlanma süreleri

ceza dairelerinde 6 ay iken, medeni dairelerinde 10 ay kadardır. Or-

talama olarak yılda 10000 dava görülmekte olup, bu davaların 6000

tanesi iptal davası iken, 2000 civarı medeni davalardan oluşmaktadır.