

2013-2014 Yargı Yılı Açılış Konuşması
17
zorunda kaldıkları otosansür değil, tekelleşme ve basın çalışanları-
nın örgütlenmesinin önüne getirilen kısıtlamalardır. Bu özgürlükler
kısıtlandığında muhalefet partilerinin ve demokratik kitle örgütleri-
nin etkili muhalefet yapma imkânları ellerinden alınır. Bu durumda
ne kadar baskı altında tutulursa tutulsun, toplum bir noktada patlar
ve toplumsal muhalefet, siyasal muhalefetin önüne geçer. Toplumsal
olaylar karşısında siyasi iktidarlar, başkalarını suçlayarak savunmaya
geçmek yerine, olayların gerçek sebeplerini bulmaya, toplumun sıkın-
tısını anlamaya çalışmalıdır. Suçlamak kolay, çözüm bulmak zordur.
Ancak demokrasi, zoru başarmayı gerektirir. Bu başarının anahtarı ise
hoşgörü, uzlaşma ve ortak akılda gizlidir.
Sayın Cumhurbaşkanım,
Özel Görevli Mahkemeler ve Terörle Mücadele Mahkemeleri, ola-
ğan dönemlerin olağanüstü mahkemeleridir. Nasıl ki anti demokratik
oldukları için en sonunda kaldırılmak zorunda kalınan Devlet Güven-
likMahkemeleri’nin ihtisas mahkemeleri olduğuna yönelik açıklamalar
ve Türkiye’nin Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne bu yönde yaptığı
savunmalar inandırıcı bulunmadıysa, Özel Görevli Mahkemelerin ve
Terörle Mücadele Mahkemeleri’nin ihtisas mahkemeleri olduğuna dair
açıklamalar da objektif ölçütler karşısında inandırıcı değildir. Maale-
sef Anayasa Mahkemesi’nin 04.07.2013 gün ve 2012/100 E., 2013/84 K.
sayılı kararında, eski alışkanlıkları tekrarlar şekilde, Terörle Mücadele
Mahkemesi’nin ihtisas mahkemesi olduğu kabul edilmiş ve anayasal
dayanağı olmayan bu mahkemelere anayasallık vizesi verilmiştir.
Malumlarınız olduğu üzere Özel Görevli Mahkemeler, TBMM ta-
rafından anti demokratik uygulamaları sebebiyle kaldırılmıştır. Ancak
hukuk mantığıyla izahı mümkün olmayacak şekilde bu mahkemele-
rin ellerindeki davaları bitirinceye kadar görev yapmalarına imkân
tanınmıştır. Anayasa Mahkemesi sözü edilen kararında, bu durumu
tabii hâkim ilkesiyle açıklamış ve anayasaya aykırı bulmamıştır. İnsan
sağlığına zararlı olduğu tespit edildiğinde piyasadan kaldırılmasına
karar verilen bir ilacın eczanelerdeki stoklar tükeninceye kadar satıl-
masına izin verilemeyeceği tabiidir. Aynı şekilde demokratik hukuk
devletinde yeri olmadığı, anti demokratik olduğu bizzat yasama or-
ganı tarafından tespit edilen Özel Görevli Mahkemelerin yargılama
yapmaya devam etmelerine, dolayısıyla yargıladıkları sanıkların hak-