Background Image
Previous Page  227 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 227 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

226

Son olarak anılan düzenleme, çalışma izni olmadan çalıştığı tespit

edilen yabancıların sınır dışı edileceğini de açıkça düzenlemektedir.

4. Kamu Düzeni veya Kamu Güvenliği ya da Kamu Sağlığı Açı-

sından Tehdit Oluşturanlar (m. 54(1)(d))

:

54. madde uyarınca sınır dışı

edilecek bir başka grup yabancı, kamu düzeni, kamu güveliği veya

kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlardır. YUKK’da yer verilen

bu sınır dışı sebebi, YİSHK’nın 19. maddesinde “

umumî güvenlik, siyasî

ve idarî icaplara aykırılık

” olarak belirtilen sınır dışı sebeplerine daya-

nılarak gerçekleştirilen sınır dışı etme işlemlerinin bir bölümünü içi-

ne almaktadır. Zira yukarıda da ifade edildiği gibi, “

umumî güvenliğe

aykırılık

”, ülkenin iç ve dış güvenliğine aykırılık olarak anlaşılmakta

ve YUKK’nın anılan hükmünde “

kamu güvenliğine aykırılık

” şeklinde

ifade edilmektedir. YİSHK’da “

siyasî ve idarî icaplara aykırılık

” olarak

yer alan ve kapsamı belirsiz olan ifadenin ise, “

kamu düzeni

” şeklinde

anlaşılması gerektiği vurgulanmıştır

58

. Yargı kararlarında da yaban-

cıların (Hıristiyanlık propagandası yapmak, İran İslam Cumhuriyeti

Başkonsolosluğunun işgali, güvenlik kuvvetleri aleyhine gerçek dışı

propaganda yapmak suretiyle) ülkenin temel rejimini yıkmaya veya

bütünlüğünü zedelemeye yönelik eylemlerde bulunmaları durumun-

da kamu düzenine aykırı hareket ettikleri gerekçesiyle haklarında ve-

rilmiş sınır dışı etme kararları hukuka uygun bulunmuştur

59

.

Benzer nitelikte sınır dışı sebeplerine Türkiye’nin taraf olduğu

milletlerarası sözleşmelerde de yer verilmiştir. Örneğin, Avrupa İka-

met Sözleşmesinin 3. maddesinin 1. paragrafında, “

âkit tarafların ülkede

yasal olarak ikamet eden diğer âkit devlet vatandaşlarını ancak millî güvenliği

tehdit ettikleri veya kamu düzenine veya genel ahlaka aykırı davrandıkları tak-

dirde sınır dışı edebileceklerini

” düzenlenirken

60

, Avrupa Sosyal Şartının

58

AYBAY/DARDAĞAN KİBAR, s. 236.

59

Bkz. KABAALİOĞLU/EKŞİ, s. 515-518; AYBAY/DARDAĞAN KİBAR, s. 235-

236; AYBAY, s.149. Danıştay kararlarında sınır dışı etme sebepleri hakkında bkz.

EKŞİ, Yabancılar Hukuku, s. 47-50.

60

Bununla birlikte Avrupa İkamet Sözleşmesinin 3. maddesinin 2 ve 3. paragrafları,

âkit devletlerden birinin ülkesinde iki veya on yıldan fazla ikamet eden diğer âkit

devlet vatandaşlarının sınır dışı edilmesine ilişkin özel düzenlemeye yer vermek-

tedir. Anılan maddenin 2. paragrafı uyarınca, âkit devletlerden birinin, herhangi

bir âkit devlet ülkesinde yasal olarak iki yıldan fazla bir süredir ikamet etmekte

olan vatandaşı; milli güvenlik açısından kesin zorunluluk yoksa, kendisi hakkın-

daki sınır dışı kararına karşı itirazda bulunmasına ve bu amaçla yetkili makama

veya yetkili makamca özel olarak belirlenmiş kişi veya kişilere başvurmasına ve