Background Image
Previous Page  228 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 228 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

227

19. maddesinin 8. paragrafında “

taraf devletlerin ülkelerinde yasal olarak

bulunan yabancı göçmen işçileri kamu güvenliğini, kamu ahlakını ve kamu

düzenini ihlal etmedikçe sınır dışı edemeyecekleri

” hüküm altına alınmıştır.

Mültecilerin Hukukî Durumuna Dair Sözleşmede de âkit devletlerin

ülkelerinde bulunan mülteciyi ancak kamu düzeni ve kamu güveliği

sebebiyle sınır dışı edebilecekleri ifade edilmiştir (m. 32). Türkiye’nin

taraf olduğu iki taraflı sözleşmelerde de, “

memleketin iç ve dış emniyeti-

ne ait sebepler

” diğer sınır dışı sebeplerinin yanı sıra kabul edilmiştir

61

.

Türkiye’ye İltica Eden veya Başka Bir Ülkeye İltica Etmek Üzere

Türkiye’den İkamet İzni Talep Eden Münferit Yabancılar ile Topluca

Sığınma Amacıyla Sınırlarımıza Gelen Yabancılara ve Olabilecek Nü-

fus Hareketlerine Uygulanacak Usûl ve Esaslar Hakkında Yönetmeli-

ğin 29. maddesi de Türkiye’de muntazam surette bulunan mülteci ya

da sığınmacının kamu güvenliği ve kamu düzeni sebepleriyle İçişleri

Bakanlığı tarafından sınır dışı edilebileceğini düzenlemektedir

62

.

Her ne kadar 54. maddenin 1. fıkrası söz konusu kişilerin “

sınır

dışı edileceği

”ni düzenlemekteyse de, (d) bendinde yer verilen “

kamu

düzeni

”, “

kamu güvenliği

” ve “

kamu sağlığı

” kavramlarının anlamları-

nın belirsiz olması sebebiyle, idarenin burada işlemin nedenini belirle-

me ya da neden olarak gösterilen belirsiz kavramı belirli hale getirme

biçiminde kendisini gösterecek önemli bir takdir yetkisi mevcuttur

63

.

bu organlar önünde temsil olunmasına müsaade edilmeksizin sınır dışı edileme-

yecektir. 3. paragraf uyarınca ise, âkit devletlerden birinin, diğer bir âkit devlet

ülkesinde on yıldan fazla bir süredir ikamet eden vatandaşları, yalnızca mili gü-

venlik nedeniyle veya 3. maddenin 1. paragrafında belirtilen diğer nedenlerin,

özellikle ciddî bir nitelikte olması hallerinde sınır dışı edilebilecektir.

61

Türkiye’nin taraf olduğu iki ve çok taraflı sözleşmelerde yer alan sınır dışı etme

sebepleri hakkında bkz. ÇELİKEL/ÖZTEKİN GELGEL, s. 109-110.

62

YUKK’nın geçici 1. maddesinin 1. fıkrasına göre; “

Bu Kanunun Üçüncü Kısmının

yürürlüğe girdiği tarihten önce, 14/9/1994 tarihli ve 94/6169 sayılı Bakanlar Kurulu Ka-

rarı ile yürürlüğe konulan Türkiye’ye İltica Eden veya Başka Bir Ülkeye İltica Etmek Üze-

re Türkiye’den İkamet İzni Talep Eden Münferit Yabancılar ile Topluca Sığınma Ama-

cıyla Sınırlarımıza Gelen Yabancılara ve Olabilecek Nüfus Hareketlerine Uygulanacak

Usûl ve Esaslar Hakkında Yönetmelik uyarınca statü verilenlere bu Kanunda belirtilen

statülerine göre işlem yapılır, başvuru yapanların işlemleri ise bu Kanuna göre sonuçlan-

dırılır. Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren Üçüncü Kısmın yürürlüğe girdiği tarihe

kadar, anılan Yönetmelik uyarınca statü verilenler ile başvuru yapanlardan ikamet izni

harcı alınmaz

.”

63

Kanunlarda kullanılan belirsiz kavramların belirli hale getirilmesinde idarenin

sahip olduğu takdir yetkisi ve bu yetkinin yargısal denetimi hakkında bkz. TAN,

T.: İdare Hukuku, Ankara 2011, s. 864 vd. Ayrıca bkz. aşa. (IV- Sınır Dışı Kararına