

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...
222
de sayılmıştır. Bu çerçevede, “
Türkiye’ye giriş, vize ve ikamet izinleri için
yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve sahte belge kullananlar
”; “
Türkiye’de
bulunduğu süre zarfında geçimini meşru olmayan yollardan sağlayanlar
”;
“
vize veya vize muafiyeti süresini on günden fazla aşanlar veya vizesi iptal
edilenler
”; “
ikamet izinleri iptal edilenler
”; “
ikamet izni bulunup da süresinin
sona ermesinden itibaren kabul edilebilir gerekçesi olmadan ikamet izni süre-
sini on günden fazla ihlal edenler
”; “
çalışma izni olmadan çalıştığı tespit edi-
lenler
”; “
Türkiye’ye yasal giriş veya Türkiye’den yasal çıkış hükümlerini ihlal
edenler
”; “
hakkında Türkiye’ye giriş yasağı bulunmasına rağmen Türkiye’ye
geldiği tespit edilenler
”; “
ikamet izni uzatma başvuruları reddedilenlerden,
on gün içinde Türkiye’den çıkış yapmayanlar
” sınır dışı edilecektir.
YUKK öncesi dönemde yabancıların sınır dışı edilmesine ilişkin
temel hüküm niteliğindeki YİSHK m. 19’da sınır dışı etme sebepleri,
“
umumî güvenlik, siyasî ve idarî icaplara aykırılık
” olarak belirtilmiştir.
Hükümde geçen “
umumî güvenlik
” tabiri ile ülkenin iç ve dış güven-
liğinin kastedildiği kabul edilmekle birlikte, “
siyasî ve idarî icaplara
aykırılık
”tan ne anlaşılması gerektiği doktrinde tartışılmıştır
48
. Bu çer-
çevede, PK m. 8 uyarınca Türkiye’ye girmesi yasaklanmış olup, her
nasılsa giriş yapmış olan kişiler ile YİSHK m. 7 uyarınca ikamet tezke-
resi verilemeyecek ve ikamet izni uzatılamayacak kişiler bakımından
ne tür bir işlem yapılacağı anılan hükümlerde düzenlenmemiş oldu-
ğundan ve bu kişilerin Türkiye’de istenmeyen kişiler olduğundan ha-
reketle, YİSHK m. 19 çerçevesinde idarî icaplara aykırılık sebebiyle sı-
nır dışı edilecekleri kabul edilmiştir
49
. Benzer şekilde, YİSHK m. 20’de
ülkeye usûlüne uygun olarak girdikten sonra pasaportlarını kaybe-
denler veya pasaportlarının hükmü kalmayan yabancılar bakımından,
kendilerine ilgili makamlarca resmen ihtar yapılmasından itibaren 15
gün içinde pasaport veya tâbiiyet ilmuhaberi alma yükümlülüğü geti-
rilmiş ancak söz konusu yükümlülüğü yerine getirmeyenler bakımın-
dan ne tür bir işlem yapılacağı hüküm altına alınmamıştır. Doktrinde
söz konusu kişilerden yurtdışına çıkmayanlar bakımından YİSHK m.
19 çerçevesinde idarî icaplara aykırılık sebebiyle sınır dışı işlemi yapı-
48
Bkz. ÇELİKEL/ÖZTEKİN GELGEL, s. 111 vd.
49
ÇELİKEL/ÖZTEKİN GELGEL, s. 111 vd.; ÇİÇEKLİ, s. 173; EKŞİ, Yabancılar Hu-
kuku, s. 44.; DURAN, s. 9 vd.; ASAR, A.: Türk Yabancılar Mevzuatında Yabancı
ve Hakları, B. 1, Ankara 2001, s. 191.