

TBB Dergisi 2013 (108)
Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK
221
Buna karşın, Danıştay’ın bazı kararlarında, ilgilinin sınır dışı edil-
mesi için mutlaka hakkında verilmiş bir ceza mahkûmiyeti kararının
bulunması gerekli görülmemiştir. Bazı durumlarda ilgili hakkında
mahkûmiyet kararı bulunmasa dahi, sınır dışı etme işleminin yapıl-
masını gerektirecek haklı sebeplerin varlığı halinde verilmiş sınır dışı
etme kararı hukuka uygun bulunmuştur
46
.
Yukarıda ifade edilen gerekçelerle YUKK’da yer alan söz konusu
hükmün elden geçirilmesi ya da Kanun metninden çıkarılması düşü-
nülebilir. Zira hükümde sayılan suçlardan mahkûm olan kişilerin du-
rumları, her şekilde 54. maddenin 1. fıkrasının yukarıda anılan (a) ben-
di kapsamında değerlendirilebileceği gibi, “
terör örgütü yöneticisi, üyesi,
destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi
olmak
”, aynı maddenin aşağıda incelenecek olan (d) bendi çerçevesin-
de kamu düzeni veya kamu güvenliğine aykırılık teşkil edeceğinden
söz konusu sınır dışı etme sebebi kapsamına da sokulabilecektir
47
.
3. Türkiye’ye Girişleri, Türkiye’de Bulunmaları, Çalışmaları ve
Türkiye’den Çıkışları Mevzuata Aykırı Görülenler (m. 54(1)(c),(ç),(e),
(f),(g),(ğ),(h),(ı),(j))
:
YUKK’da hakkında sınır dışı kararı verilecek en
büyük grubu genel bir ifadeyle Türkiye’ye girişleri, Türkiye’de bulun-
maları, çalışmaları ve Türkiye’den çıkışları mevzuata aykırı görülenler
oluşturmaktadır. Bu kişiler, 54. maddenin 1. fıkrasında 9 bent halin-
İnsan Hakları Sözleşmesi’nde Adil Yargılanma”,
Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler
Fakültesi Dergisi
, Prof. Dr. İlhan Öztrak’a Armağan, 1994, C. 49, S. 1-2, s. 221; GÖL-
CÜKLÜ, F./GÖZÜBÜYÜK, Ş.: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması,
B. 2, Ankara 1996, s. 269. Ayrıca bkz. FEYZİOĞLU, M.: “Suçsuzluk Karinesi: Kav-
ram Hakkında Genel Bilgiler ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi”,
Ankara Üni-
versitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, 1999, C. 48, S. 1-4, s. 149-150; ÜZÜLMEZ, İ: “Türk
Hukukunda Suçsuzluk Karinesi ve Sonuçları”,
Türkiye Barolar Birliği Dergisi
, 2005,
S. 58, s. 49-50.
46
Danıştay 12. Daire, T. 9.2.1970, E. 1968/363, K. 1970/258, Amme İdaresi Dergisi,
1971, C. IV, S. 4, s. 240; Danıştay 12. Daire, T. 9.5.1997, E. 1976/253, K. 1977/1246,
Amme İdaresi Dergisi, C. 11, S. 4, 1978, s. 104-105. Söz konusu kararlar hakkında
bkz. DURAN, s. 20 vd. Aynı konuda bkz. DARDAĞAN KİBAR, E.: “Türk İdari
Yargısında Sınır dışı Etme Kararlarının Ele Alınması”,
Vatandaşlık, Göç, Mülteci ve
Yabancılar Hukukundaki Güncel Gelişmeler
, Türkiye Barolar Birliği Yayınları: 175,
Ankara 2010, s. 532; AYBAY, s. 150.
47
Bu kimseler bakımından TCK m. 59’un uygulanacağı ve dolayısıyla ayrıca bir dü-
zenlemeye ihtiyaç olmadığı konusunda bkz. MAZLUMDER, s. 6. Kanunun 59.
maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde sayılan eylemlerin kamu düzeni veya kamu
güvenliği açısından tehlike teşkil etmek durumuna karine oluşturacağı görüşü
için bkz. DARDAĞAN KİBAR, Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu, s. 65.