Background Image
Previous Page  324 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 324 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ülkü HALATÇI ULUSOY

323

geçirilmesi sonrasında iki devlet arasında uyuşmazlık konusu olmaya

başlamıştır.

83

ICAO kapsamında FIR sorumluluğuna ilişkin yapılan antlaşma-

lar sadece hava trafiği ve bilgilendirme hizmetlerine ilişkin teknik so-

rumluluk yüklemektedir. FIR içinde devletlere herhangi bir egemenlik

yetkisi tanınmamaktadır. Yunanistan’a FIR kapsamında sadece teknik

sorumluluk verilmiş olup bu durum oradaki uluslararası hava sahası-

nın hukuki statüsünü etkilememektedir. Benzer şekilde FIR, bir ulusal

güvenlik bölgesi olarak da nitelendirilemez.

84

Sonuç olarak Türk aske-

ri uçakları hem örfi hukuk hem de antlaşmalar hukuku kapsamında

bir uluslararası hukuk ilkesi sonucu başka bir devletin ulusal huku-

kuna tabi olamaz. Yunanistan, FIR sorumluluğunu yanlış yorumlayıp

genellikle kötüye kullanarak Ege Denizi üzerindeki hava sahasında

de

facto

bir egemenlik kurmaya çalışmaktadır.

Atina FIR’ının tanımında olmamasına rağmen Yunanistan başta

NATO ve IMO olmak üzere çeşitli uluslararası platformlarındaki giri-

şimlerinde İstanbul-Atina FIR hattının Yunanistan’ın doğu sınırı oldu-

ğunu iddia etmektedir. Ayrıca Yunanistan tarafından, bazı haritalarda

da İstanbul-Atina FIR hattının Türk Yunan sınırı olarak gösterildiği

görülmektedir.

85

Bu, Türkiye açısından kabul edilemez bir durumdur.

Atina-İstanbul FIR hattı bazı bölgelerde 6 deniz millik karasuları dışın-

da açık deniz kesiminden geçerken (örneğin Bozcaada güneybatısında

22 deniz mili, Marmaris güneydoğusunda 18 deniz mili), bazı bölgeler-

de karasularından geçmektedir (örneğin kuzeybatısında 2 deniz mili).

Devletler arasındaki siyasi bir sınırın, açık denizden ya da ilgili dev-

letlerden birinin karasularının içinden geçmesi siyasi sınır kavramı-

nın niteliğine ters düşecektir. Yunanistan bu iddiası ile İstanbul-Atina

FIR Hattı’nın batısında kalan bütün ada, adacık ve kayalıklar üzerinde

egemenlik tesis etmeyi amaçlamaktadır.

86

Anlaşıldığı gibi, FIR sorunu-

nu özellikle antlaşmalarla egemenliği devredilmemiş ada, adacık ve

kayalıklardan ayrı tutmak pek mümkün görünmemektedir. Öncelikle

bu sorunlar çözülmeden ICAO belgelerinde ve havacılık yayınların-

83

BAŞEREN, s.183.

84

BÖLÜKBAŞI, s.615.

85

KURUMAHMUT, Ali, Ege’de Temel Sorun: Egemenliği Tartışmalı Adalar, Türk

Tarih Kurumu, Ankara, 1998, s.26.

86

KURUMAHMUT, s.27.