Background Image
Previous Page  325 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 325 / 485 Next Page
Page Background

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar

324

da yer alan ifadelerin uygulanması mümkün görünmemektedir. Bir

başka ifade ile “Türkiye’nin batı sınırı” tanımına dayandırılan bir FIR

sınırı veya seyrüsefer harita ve planlarında benzer şekilde gösterilen

hatlar gerçek ve hukuki bir durumu yansıtmamaktadır.

Yunanistan Atina FIR’ında

de facto

bir-Kanada ve ABD tarafından

da uygulanan ancak uluslararası hukukta kabul görmeyen

87

- Hava Sa-

hası Kimlik Bildirme (ADIZ) yaratma çabasındadır.

88

Oysa FIR uygu-

laması devletlere egemenlik yetkisi vermez. Yunanistan’ın uygulama-

ları göstermektedir ki 10 deniz millik hava sahasında sadece güvenlik

kaygısı yatmamaktadır. Aksine Yunanistan bu hava sahası üzerinde

tam ve mutlak bir egemenlik hakkı olduğunu iddia etmektedir.

89

Yunanistan açıklanan bu egemenlik iddiasına koşut olarak Atina

FIR’ındaki askeri uçuşlar konusunda da kendisinden izin alınması ge-

rektiğini ileri sürmektedir. Oysa devlet uçakları ve askeri uçaklar ICAO

kapsamı dışında tutulduğundan anılan uçaklara ilişkin düzenlemeler

ve sivil hava trafiğinin güvenliği açışından alınması gereken tedbirler

her devletin kendisine bırakılmıştır. Uluslararası hava sahalarında ise,

her devlet askeri tatbikat yapma hakkına sahip bulunmaktadır.

90

Önce

de ifade edildiği gibi devlet uçakları ICAO kapsamı dışında tutuldu-

ğundan bu uçakların kural olarak uçuş planı verme zorunlulukları

yoktur. Öte yandan uçuş planı doldurulmasını da içeren Chicago Söz-

leşmesi EK-2’de yer alan kurallara uygulamada devletlerin de olabil-

diğince uylmasını tavsiye eden bir Asamble kararı alınmıştır.

91

Türkiye

de böyle bir yükümlülüğü olmamasına rağmen, Ege uluslararası hava

sahasındaki askeri uçuşları için 1979 yılına kadar Yunanistan makam-

larına uçuş planı vermiştir. Ancak bir gereklilik sonucunda bu uygu-

87

Bkz. GÜNEL, ss.109–110.

88

Silahlı çatışmalar sırasında bölgesel ve ulusal hava savunma bilgilendirme bölge-

lerinin (ADIZ) silahlı çatışma sırasında açık deniz alanlarına kadar uzanabileceği

çeşitli örneklerde görülmüştür. Örneğin, 1983 yılında Nicaragua 25 mile, İran-Irak

çatışması sırasında İran/Arap Körfez ülkeleri, 1982 yılında Falkland Adaları’nın

işgali sırasında İngiltere 200 mile kadar çıkarmıştır. Bkz. VAN DYKE, s.86. Ancak

Ege Denizi’ndeki özel durum buna izin vermez.

89

BÖLÜKBAŞI, s.588.

90

Chicago Sözleşmesi, devlet uçaklarına ilişkin düzenleme içermez. (m. 3-a) Dev-

let uçakları, askeri uçaklar, gümrük uçakları ve polis hizmetlerine ilişkin uçakları

kapsamaktadır.(m. 3-b). Sözleşme’ye taraf hiçbir devletin devlet uçakları başka bir

devletin hava sahasında o devletin rızası olmaksızın uçamaz. (m. 3-c)

91

A–24-7 Appendix P.