

TBB Dergisi 2014 (110)
Mehmet IŞIK
389
yetlerinin kişilerin temel hak ve özgürlüklerine müdahale teşkil etme-
yeceği düşüncesi olabilir. Ancak, her zaman bu sonuca varmak doğru
değildir. Bu nedenle gizli soruşturmacı görevlendirme kararının ha-
kim onayına tabi tutulması gerektiği düşüncesindeyim
14
.
Bazı yazarlara göre, C. Savcısının gizli soruşturmacı görevlendir-
mesinde hakim onayı aranmamasının sebebi, CMK’nın 139/3. mad-
desinde gizli görevliyle ilgili karar ve belgeler C. Başsavcılığınca saklı
tutulur hükmünün olmasıdır. Bu hüküm Kanunda yer aldığından giz-
li soruşturmacı yargıçtan gizli olarak görevlendirilebilirken, C. Savcı-
sından gizli olarak görevlendirilemez
15
.
Gizli soruşturmacı görevlendirilmesine ilişkin kararlar kolluğa
yazılı olarak bildirilir. Gizli görevli tedbirinin uygulanması sırasında,
Kanunda öngörülen suçların işlendiğine ilişkin şüphe ortadan kalkar-
sa, tedbir C. Savcısının yazılı emri ile kaldırılır
16
.
D. Görevlendirilecek Gizli Soruşturmacı
Kamu Görevlisi Olmalı
Gizli soruşturmacı olarak ancak kamu görevlileri görevlendirile-
bilir (CMK m. 139/1). Kamu görevlisi deyiminden; kamusal faaliyetin
yürütülmesine atama veya seçilme yoluyla ya da herhangi bir surette
sürekli, süreli veya geçici olarak katılan kişi anlaşılır(TCK m. 6/c).
Gizli soruşturmacı, maddede sayılan suçlarla ilgili özel yetiştiril-
miş ve eğitilmiş olan görev, yetki ve sorumluluklarını bilen bir kamu
görevlisi olabilir. Gizli soruşturmacı olarak görevlendirilecek kişilerin
başında polis memurları gelmekle birlikte, bu kamu görevlisinin mut-
laka bir polis memuru olma zorunluluğu yoktur
17
. Ancak, emekli polis
memurunun gizli soruşturmacı olarak görevlendirilmesi söz konusu
olamaz
18
.
Aynı soruşturma konusu suçun delillerinin elde edilmesi amacıyla
gerektiğinde birden fazla gizli soruşturmacı görevlendirilebilir. Gizli
14
Turhan, s. 275.
15
Malkoç/ Yüksektepe, s. 700.
16
Malkoç/ Yüksektepe, s. 700.
17
Turhan, s. 276, Malkoç/ Yüksektepe, s. 700.
18
Turhan, s. 276.