

TBB Dergisi 2014 (111)
Aykut ERSAN
101
tek bir fiille birlikte işlenmektedir. Burada, her ne kadar bu suç tipleri
“halkı kin ve düşmanlığa tahrik veya aşağılama”
suçu olarak aynı maddede
yer alsalar da, tüm bu suçlar farklı fıkralarda farklı unsurları, cezaları
içerir şekilde farklı düzenlemelere sahiptirler. Bu nedenle de kanaati-
mizce, farklı neviden fikri içtimaın düzenlendiği 44. maddenin gerek-
çesinde
“…Bir suçun temel ve nitelikli şekillerinin dışındaki suçlar, fikri içti-
ma uygulamasında farklı suç olarak kabul edilmelidir…”
şeklinde bir vurgu
yapılmış olmakla birlikte, belirtilen ihtimalde işlenilen bir fiil ile birden
fazla farklı suç tipinin oluşmasına sebebiyet verilmesi nedeniyle, bun-
lardan en ağır cezayı gerektiren suçtan dolayı cezalandırılmayı gerek-
tiren farklı neviden fikri içtima hükümleri uygulama alanı bulmalıdır
69
.
Bununla birlikte doktrinde bir görüş, kişinin halkın bir kesimini,
din farklılığına dayanarak alenen aşağılarken, aynı zamanda halkın bir
kesiminin benimsediği dini değerleri de alenen aşağılıyor olabileceği-
ni, bu durumda ise, özel norm olarak üçüncü fıkradaki suç tipi olan
halkın bir kesiminin benimsediği dini değerlerin alenen aşağılanması
hükümlerinin uygulanması gerektiği kanaatindedir
70
. Ancak dikkat
edilmelidir ki, bir düzenlemenin özel norm niteliği, bu düzenlemenin,
genel norma göre bazı farklı unsurlar ve özellikleri içermesi, bu ne-
denle de, genel norm kapsamına girmeyen durumlarda da uygulana-
bilmesinden ileri gelmektedir
71
. Ancak burada her iki norm arasında
özel-genel şeklindeki ayrım yapılabilecek bir özelleştirmeye gidilme-
diği, unsurları dikkate alındığında bağımsız iki farklı suç tipine yer
verildiği ve bu nedenle de farklı neviden fikri içtima kurallarının uy-
gulama alanı bulabileceği kanaatindeyiz.
Yine içtima bakımından farklı bir ihtimal olarak, ikinci ve üçün-
cü fıkralardaki aşağılama suç tipleri bakımından daha ziyade aşağı-
lamaya maruz kalan ilgili kişilerin ya da daha doğru bir ifadeyle halk
kesimlerinin mağdur olabileceğini belirttiğimizden, burada tek fiil ile
farklı farklı halk kesimlerinin aşağılamaya maruz kalması durumun-
da, tek bir fiil ile aynı suçun farklı kişilere karşı işlenmiş olduğu kabul
edilebileceğinden, aynı neviden fikri içtima hükümleri uygulama alanı
bulacaktır
72
.
69
Bkz.: Lackner/Kühl, § 130 - Kn. 13; Krauß, § 130 - Kn. 140.
70
Bu görüş için bkz.: Zafer, s. 215.
71
Bkz.: Kayıhan İçel, Suçların İçtimaı, İstanbul, 1972, s. 191.
72
Lenckner/Sternberg-Lieben, § 130 - Kn. 27.