

Halkı Kin ve Düşmanlığa Tahrik veya Aşağılama
96
konu bakımından herhangi bir sınırlamaya tabi değildir. Her şey ifa-
de özgürlüğünün konusunu oluşturabilecektir
59
. Bunun yanı sıra bu
özgürlükten herkesin, hatta basın kuruluşları gibi tüzel kişilerin dahi
yararlanacağı kabul edilmektedir
60
.
Anayasa’nın 26. maddesine göre ifade özgürlüğü ise, herkesin,
düşünce ve kanaatlerini söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına
veya toplu olarak açıklama ve yayma hakkına sahip olduğu ve bu öz-
gürlüğün resmî makamların müdahalesi olmaksızın haber veya fikir
almak ya da vermek serbestliğini de kapsadığı anlamına gelmektedir.
Anayasa’ya göre ifade özgürlüğünün kullanımı bakımından getirilen
sınırlamaların, millî güvenlik, kamu düzeni, kamu güvenliği, Cum-
huriyetin temel nitelikleri ve Devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez
bütünlüğünün korunması, suçların önlenmesi, suçluların cezalandırıl-
ması, Devlet sırrı olarak usulünce belirtilmiş bilgilerin açıklanmaması,
başkalarının şöhret veya haklarının, özel ve aile hayatlarının yahut ka-
nunun öngördüğü meslek sırlarının korunması veya yargılama göre-
vinin gereğine uygun olarak yerine getirilmesi şeklindeki nedenlerden
ileri gelmesi gerektiği belirtilmiştir. Bununla birlikte sınırlama ancak
kanunla öngörülebilecektir.
Buradaki nedenler, esasen sınırsız olan bu özgürlüğün, uygun
koşullar altında sınırlarının çizilebilmesine olanak sağlayacak nitelik-
tedir
61
. Kaldı ki, bu nedenlerle bağlı kalınarak ancak Anayasa’nın 13.
59
Gemalmaz, s. 302.
60
Kocasakal/Aksoy/Memiş, s. 30; Gemalmaz, s. 301; AİHM, 26.4.1979, Sunday Ti-
mes / İngiltere, (Çevrimiçi)
http://aihm.anadolu.edu.tr/aihmgoster.asp?id=32.61
Düşünce açıklamalarının sınırsız olmadığı yönünde bkz.: Özgenç, “Suç Teşekkü-
lü, Düşünceyi Açıklama ve Örgütlenme Hürriyeti”, s. 59; ayrıca bkz.: “…Sınırla-
ma, belirli bir temel hak ve özgürlüğün Anayasa’da öngörülen ya da belirlenen
alanı içinde kişiye sağlanan olanakların Yasakoyucu tarafından daraltılması-
dır….”, AYM, 20.1.1993, E.: 1992/36, K.: 1993/4, (Çevrimiçi)
http://www.karar-
lar.anayasa.gov.tr/karar.php?l=manage_karar&ref=show&action=karar&id=10
47&content=, 5 Ağustos 2013; Anayasa Mahkemesi de, “…bu özgürlük sınırsız
değildir. İlk sınırlama düşünceyi açıklama ve yayma özgürlüğünün düzenlendiği
... maddeyle getirilmiştir. ... maddenin ikinci fıkrasına göre, düşünceyi açıklama
ve yayma özgürlüğünün kullanılması, suçların önlenmesi, suçluların cezalandı-
rılması amaçlarıyla sınırlandırılabilmektedir….” şeklindeki ifadelerle, bunları
sınırmış gibi değerlendirmiştir. Bkz.: AYM, 26.11.1986, E.: 1985/8, K.: 1986/27,
(Çevrimiçi)
http://www.kararlar.anayasa.gov.tr/karar.php?l=manage_karar&ref=show&action=karar&id=751&content=, 5 Ağustos 2013.