

TBB Dergisi 2014 (111)
Tennur KOYUNCUOĞLU
527
rinin eşcinsel olduğunu öğrenen ailelerde yaşanan süreçler ve sorun-
lar antropolojik bir bakış tezi çerçevesinde aileler arasında iletişimdir.’
desteklenmelidir.
Bir başka yaşam birliktelikleri ‘yeni bir aile oluşturma’ çabasına
giren gençler arasında rastlanmaktadır. Feminist Politika Dergisinde
yazılan makale ufuk açıcıdır
99
. Küreselleşme ile cinselliğin uluslararası
dolaşıma girmesi, kadın ticareti, fuhuş insanların gündelik cinsel iliş-
kilerin bütününü etkilemektedir:
‘Cinselliğin başka iradelerin denetiminden özgürleşmesi, sadece
potansiyel olarak ücret karşılığında alıp satılabilecek bir metaya dö-
nüşmesinde değil, ayni zamanda her meta gibi, somut özgün kullanım
değerinden çok soyut değişim değerinin ön plana çıkmasına, yani her
an yeri doldurulabilir hale gelerek değersizleşmesine yol açıyor’. Çe-
kirdek aile modelinin yerini parçalanmış ilişki biçimleri alıyor. Maka-
le, esnek işgücü ile düzensiz rasgele ilişkiler arasında bir bağ kurmak-
tadır. ‘Esnekliğin sadece çalışma koşullarını değil, bir bütün olarak
yaşama koşullarını belirlediği, başka bir deyişle emek gücünün sadece
üretim alanında değil, yeniden üretim alanında da daha fazla denetim
altına alındığı bir dönemde, bireyin kendi bedeni ve duygusal-cinsel
ilişkileri üzerindeki kontrolü daha da azalıyor’.
Kadın yine inşa edilmiş bir sistemin kurbanı oluyor. Yasal evlilik
cazibesini sürdürürken, bir yandan da geçici ilişkileri dayatıyor. Yazı
da ataerkillik baskısının kısa dönem, bir gecelik ilişkilerde de sürmesi
gerçeği belirtiliyor. Kadının yaşamı birincil ve ikincil yaşam biçimle-
rinde de değişmiyor. Kadınlar değersizleşme karşısında bir seçim yap-
makta zorlanıyorlar. Özgürleşme şansını yine tek başına yeterlilikte
arayanlar oluyor. Tepkisel durum yeni arayışlar getiriyor. Çoklu ilişki
biçimlerinden kaçıp, Çoklu aşk (Poliamori) özgürleşme-değersizleş-
me kıskacından çıkış yolu olarak görülüyor: ‘Çoklu aşk çoğunlukla
dinsel(İslam ya da Mormonluk) referanslarına dayanan poligamiden
farklı olarak, kökleri Emma Goldman’ a dayanan özgür aşk politikle-
rine dayanıyor.
99
Savran’ın açıklamaları eşliğinde, ayrıntılı açıklamalar için bk. Şebnem K.,
Özgürleşme –Değersizleşme Kıskacında kadınlar ve Çoklu Aşk, Feminist politika,
Güz 2013, sayı 20, s 32-35.