

TBB Dergisi 2014 (111)
Tennur KOYUNCUOĞLU
521
türel yapılanmadır. Eski dişilik değişti, yenisi ortaya çıktı. Eşit duru-
şun karşılaştığı erotizm daha heyecanlı olur, çünkü nasıl evrileceği bi-
linmez. Kadın olduğunu ve geçmiş tarihini unutmadan kadın olmanın
sınırlarını aşmak benim yaşam stratejimdir’.
Lipovetsky, de ‘kadınlar annelik görevine atandığı sürece profes-
yonel performansları ve kamusal rolleri pek az sosyal prestij görecek-
tir ve anne çocuk arasındaki özgül bağ anlamındaki toplumsal engel
yok olmayacaktır ‘ diyerek, kadının her an yeniden başlaması gereği-
nin altını çizer
82
.
Kadın hareketini anlamlandırabilmek için son dönemin ne geti-
rip ne götürdüğüne daha yakından bakalım: Genelde postmoderniz-
min modernizme yaptığı eleştrilere karşın, aralarında tam bir kopuş
olduğunu söylenmemektedir. Türkbağ’a göre postmodern düşün-
ce, varoluşçuluğun, bireysel deneyime, dolaysız olarak ‘yaşamaya’
verdiği önemin sınırına dek götürülmesidir
83
. Zygmunt Bauman ise,
‘postmodernite kendi için (für sich) modernitedir’ ve belirli bir toplum
türüne işaret etmesi dışında, O ‘post’(sözcüğü) hiçbir şeydir demek-
tedir
84
. Weeks’e göre de postmodernizm modern Avrupa felsefesinin
post-yapısalcılar tarafından entelektüel eleştirisi etrafında oluşturul-
muştur
85
. Nietzsche’ in ‘Tanrı öldü’ çığlığı bir adım öteye ‘insan öldü’
trajedisine taşınmıştır. Baudrillard’da ‘tarihsel anlamda gerçeklik diye
bir şey olmuştur’ sözleriyle geçmişe gönderme yapmakta ancak temel
sorunu ‘gerçeklik ve gerçekliğin öldürülme olayı’ olduğunu ortaya
koyar
86
ve sistem artık nihilisttir. Hakikatler yerine illüzyonlar vardır.
Belki hakikatleri bulmak yeniden insana bırakılmıştı. Pek çok feminis-
tin postmodern yorumlarının kaynağı, Faucault’dur. Biz de oradan
sürdürelim:
82
Giies Lipovetsky, Üçüncü kadın, çev, F.N.Deniztekin, İstanbul, 1998, 225.
83
Tanım için Bk.Ahmet Ulvi Türkbağ, Postmodernite ve Hukuk İdealleri, Doğu-Ba-
tı, Sayı 13, 2000-01, s 201.
84
Zymund Bauman, Modernite. Postmodernite ve Etik, Doğu/Batı, sayı 19, 2002, s
52.
85
Kathi Weeks, Feminist Öznelerin kuruluşu, çeviren İlkay Özküralpli, Otonom ya-
yıncılık, İstanbul, 2012, s75-106
86
Jean Baudrillard, İllüzyon, Yitirilen İllüzyon ve estetik, Çeviren Oğuz adanır, Do-
ğu-Batı, sayı 19, 2002, s 9.Ayrıca bk Jean Baudrillard. Neden Her Şey Yok olup
Gitmedi, Boğaziçi Üni. Y. İstanbul, 2012.