

Başka Bir Aile Mümkün (feminist politika deneyimi)
524
sal cinsiyet tahakkümü ve hiyerarşisinin yeniden üretilmesine hizmet
etmektedir. İhtiyaçları belirlemek, konuşmak ve gerekçelendirerek bir
olumlu siyasete konu yapmak, yeni haklar edinmek için bir duruş ser-
gilemek önemlidir.
Çağımızda küreselleşmenin emeği karmaşık, farklılık gösteren bir
emektir.
Sistem, maddi olmayan emek hegemonyasına dayanır
.
XX.
yüzyılın son on yılında bilgi, enformasyon, iletişim, ilişkiler veya duy-
gusal ifade gibi maddi olmayan ürünler üreten emeğe ‘
maddi olma-
yan emek
’ denir
92
.Bu tür emek ikiye ayrılır. İlkinde asıl olarak ente-
lektüel ya da dilsel denebilecek problem çözme, sembolik ve analitik
görevler ve dilsel ifadeler gibi emek türleridir. Bunlar fikirler, sembol-
ler, kodlar, metinler, dilsel figürler, imajlar gibi ürünlerdir. İkincisinde
ise, duygulanımsal emektir. Zihinsel olgular olan duyuların tersine,
duygulanımlar hem bedene hem bedene hem zihne aittir. Duygula-
nımsal emek rahatlık, esenlik, tatmin, heyecan ya da tutku gibi hisleri
üreten ya da işleyen emektir. Bu güler yüzlü emek, ilişkilere yansır ve
toplumsal yaşamı üretir. Yani çokça kadın işidir.
Hard-Negri açıklamasını sürdürür
93
:(s 124-125):
‘Sosyalist feminist yazarlar bu duygulanımsal emeği anlatmak için
akrabalık işi, bakım emeği ve annelik işi gibi ifadeler kullandılar. Ev
içi emek şüphesiz temizlik ya da yemek pişirme gibi monoton maddi
görevler içerse de, ayni zamanda çocuklarda, aile ve cemaatte duy-
gulanım, ilişki, iletişim ve işbirliği biçimleri üretimini de içerir. Duy-
gulanımsal emek, toplumsal ilişkileri ve yaşam biçimlerini doğrudan
ürettiği için biyopolitik üretimdir. Kadınlar yine de tabi konumdadır.
Örneğin, hemşire ve hukuki asistan olarak çalışan kadınlar, hastalarla
ve müşterilerle ilişki kurma ve ofis içi yaşamı idare etmenin yanında
patronları olan erkek doktor ve avukatlara manevi alaka da göstermek
durumundadır. Dolaysıyla maddi olmayan emeğin hegomonyası, işle-
ri ne keyifli ne tatminkar hale getiriyor, ne de işyerindeki hiyerarşi ve
komutayı veya emek piyasasındaki kutuplaşmayı azaltıyor’.
Postmodern dönemde ‘cinselliğin çeşitlenmesi’ feministlerin gün-
92
Hard-Negri, Çokluk, s12.
93
Hard-NegriÇokluk, s124-125.