

TBB Dergisi 2014 (113)
Hakan Sabri ÇELİKYAY
185
taraftan, kanunun 6. maddesinde yer alan, kurul üyelerinin görevleri
sırasında edindikleri bilgileri ve düzenlenen raporları yetkili merci-
lerin izni olmadan açıklamalarını engelleyen hüküm, varlığını koru-
maktadır. Bu yasak nedeni ile kurulların raporlarını alenileştirerek ka-
muoyuna duyurması ve denetimi etkinleştirmesi yetkili mercilerin
59
iznine bırakılmış olmaktadır. Oysa, uluslararası hukuk belgelerinde,
denetim sonrasında gerekli iyileştirmelerin sağlanmaması halinde,
raporların alenileştirilmesi, önemli bir yaptırım mekanizması olarak
kullanılabilmektedir. Ceza infaz sistemiyle ilgili faaliyet gösteren sivil
toplum örgütlerinin raporlarında da bu yasak eleştirilmekte ve izle-
me kurullarının, bu düzenleme nedeniyle sivil denetim yapamayacağı
ifade edilmektedir
60
. Gerçekten de sivil denetimin en önemli unsuru,
şeffaflığın sağlanması olup, bunun en etkili yolu elde edilen bilgi ve
bulguların kamuoyu ile paylaşılmasıdır.
Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları Kanunu
’nun 7.
maddesi, kurulların çalışma esas ve usullerini düzenlemektedir. Buna
göre, izleme kurulları yapacağı ilk toplantıda üyeleri arasından iki yıl
için bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir raportör seçer
61
. Süresi
dolan üyelerin yeniden seçilmeleri mümkündür.
Ceza İnfaz Kurumları
ve Tutukevleri İzleme Kurulları Yönetmeliği
’nin 15. maddesine göre, kurul
üyeleri göreve başlamalarından itibaren üç ay içinde 12 saatten az ol-
mamak üzere bir eğitim programına tabi tutulurlar.
Kanun’un 7. maddesinde 2007 yılında yapılan değişikliğin ardın-
dan, izleme kurullarının toplantı dönemi en az iki aydan, üç aya çıka-
rılmıştır. Dikkat edileceği üzere, burada ifade edilen minimum süre
olup, kurullar daha kısa dönemler halinde de toplanabilirler. Esasen,
aynı maddeye göre, başkan re’sen ya da üye tam sayısının salt çoğun-
luğunun görüşülecek konuyu da belirten yazılı istemi üzerine kuru-
59
Yetkili merciler, Yönetmeliği 11. maddesinde, konunun özelliğine göre Adalet
Bakanlığı veya ilgili Cumhuriyet başsavcılığı olarak belirtilmektedir.
60
İzmir Ceza ve Tutukevleri Bağımsız İzleme Grubu Yıllık Raporu (Ekim 2003-Ekim
2004), s. 2. Anılan grup, 13.08.2004 tarihinde Adalet Bakanlığı’na başvurarak İzmir
ilindeki tüm izleme kurullarının raporlarının birer örneğini istemiş ise de Bakan-
lık 4681 sayılı yasanın 6. ve ilgili Yönetmeliği 11. maddesini gerekçe göstererek
talebi reddetmiş, ayrıca Bilgi Edinme Kanunu’nun 16. maddesini de destek olarak
kullanmıştır (s. 2-4).
61
İzleme kurulu başkanı, raportörü ve büronun görevleri Yönetmeliğin 12-14.
maddelerinde sıralanmaktadır.