Background Image
Previous Page  188 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 188 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Hakan Sabri ÇELİKYAY

187

lediği gündemle toplanabileceğini ve adalet komisyonlarından destek

alabileceklerini söylemek mümkündür. Oysa, İl ve İlçe İnsan Hakları

Kurulları illerde vali ya da bir vali yardımcısının; ilçelerde kaymaka-

mın başkanlığında ve bunların ya da yönetmelikte sayılan diğer kamu

kurum ve kuruluşlarının belirleyeceği gündemle toplanmaktadır

62

. İl

ve İlçe İnsan hakları Kurullarında yer alan üyelerin sayısının izleme

kurullarından daha fazla olması da toplantılarda mülki amirin etkin-

liğini ön plana çıkarmaktadır. Bu açılardan konuya yaklaşıldığında,

izleme kurullarının çalışma esas ve usulleri, diğer insan hakları ku-

rumlarına kıyasla, “bağımsızlık” açısından nispeten daha olumludur.

Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları Kanunu

’nun 8.

maddesi, izleme kurulu üyeliğinin sona ermesini gerektiren nedenle-

ri saymakta ve sayılan nedenlerin gerçekleşmesi halinde sona erme-

nin adli yargı adalet komisyonu kararı ile olacağını ifade etmektedir.

Kanun’un 9. maddesi, izleme kurulu üyelerine karşı işlenen suçlar ve

kurul üyelerinin cezai sorumluluğu açısından kurul üyelerini devlet

memuru olarak saymakta ve yargılanmaları söz konusu olduğunda,

soruşturma izninin adli yargı adalet komisyonu başkanı tarafından

verileceğini hükme bağlamaktadır.

Kanun’un 10. maddesi, kurul başkan ve üyelerine her toplantı için

2000 gösterge rakamının devlet memurlarına uygulanan aylık katsa-

yıyla çarpımı sonucu bulunacak miktarda huzur ücreti ödeneceğini,

ancak bir ayda en çok iki toplantı için ödeme yapılabileceğini ve ba-

kanlar kurulunun gösterge rakamını iki katına kadar arttırmaya yet-

kili olduğunu belirtmektedir. Kurulda gönüllük esasına göre çalışıl-

ması, ücret ödenmesine engel olmamıştır. Böylece, kurul üyelerinin

emekleri için, sınırlı da olsa, bir bedel ödenmiş olmaktadır. Ayrıca,

aynı maddeye göre, kurul üyelerine harcırah ödenmesi mümkün olup,

kurulların görevleri ile ilgili her türlü harcamalar Adalet Bakanlığı

bütçesine bu amaçla konulan ödenekten karşılanmaktadır.

C. İzleme Kurullarının İnceleme Konuları ve Raporları

İzleme kurullarının inceleme konuları, kanunun amacının belir-

tildiği 1. maddesi ile kurulun görev ve yükümlülüklerinin belirtildiği

62

İl ve İlçe İnsan Hakları Kurullarının Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları Hakkında

Yönetmelik, md.9, md.14.