Background Image
Previous Page  187 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 187 / 341 Next Page
Page Background

Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları

186

lu olağanüstü toplantıya çağırabilmektedir. Toplantı döneminin uza-

tılmış olması da kurulun esnek çalışmasını sağlayacağından, olumlu

bir değişikliktir. Kanun’un 7. maddesinde yapılan bir diğer değişiklik

gereğince, kurul asıl üyelerin salt çoğunluğu (3 kişi) ile toplanır ve ra-

porlar katılan üyelerin salt çoğunluğu (2 kişi) ile kabul edilir. Oysa,

ilk düzenlemede kurul salt çoğunluğun bir fazlası (4 kişi) ile toplana-

bilmekte ve katılan üyelerin salt çoğunluğu (3 kişi) ile raporları kabul

edebilmekteydi. Bu değişiklik ile de toplanma ve karar alma kolaylığı

sağlanmış olmaktadır. Yine bu maddeye göre izleme kurulları, ilgili

olduğu ceza infaz kurumu ve tutukevini en az iki ayda bir olmak üze-

re, gerekli gördüğü her zaman ziyaret edebilir; bu ziyaretlere katılan

üyelerin sayısı, toplantı yeter sayısından az olamaz.

İzleme kurullarının toplantı dönemlerini kendilerinin belirle-

yebilmesi ve kurulların idareden bağımsız biçimde toplanabilmesi,

kurulların etkinliği açısından önem taşımaktadır. Ayrıca, kurulların

çalışmalarını kolaylaştırıcı bazı düzenlemelere

Ceza İnfaz Kurumları

ve Tutukevleri İzleme Kurulları Yönetmeliği

’nde de yer verilmiştir. Yö-

netmeliğin 4. maddesine göre, kurulun çalışmaları için ilgili adalet

komisyonun bulunduğu binada bir yer ayrılır ve kurulun sekretarya

hizmetleri adalet komisyonunun bürosu tarafından yürütülür. Keza,

adliye personeli arasından yeterli sayıda memur, izleme kurulu büro

hizmetlerini yürütmek üzere gerektiğinde komisyonca görevlendiri-

lebilir. Uygulamada, genellikle, adliye binalarındaki sınırlı kapasite

nedeniyle izleme kurullarına bağımsız bir oda verilemediği gibi, idari

personelin yetersizliği nedeniyle personel yardımından da yararla-

nılamamaktadır. Kısacası, kurulların kendi personelini seçebilmeleri

söz konusu olmadığı gibi, kendi mali kaynakları da yoktur. Bu husus,

Paris İlkleri’nde yer alan “verimlilik-faaliyetlerde etkinlik” ilkesi ile

uyumlu değildir.

Yönetmeliğin 8/II. maddesi gereğince, kurulların gerçekleştirece-

ği ziyaretler için gereken ulaşım aracı, olanaklar ölçüsünde Cumhu-

riyet başsavcılığınca sağlanır ve ziyaretler sırasında kurul üyelerinin

güvenliklerinin sağlanması için Cumhuriyet başsavcılıkları tarafın-

dan gerekli tedbirler alınır. Keza, infaz kurumları idareleri de izleme

kurullarının ziyaretlerinde gerekli yardım ve kolaylığı sağlamakla

yükümlüdür. Bütün bu düzenlemeler dikkate alındığında, kurulların

kanunda belirtilen dönemleri geçmemek kaydıyla dilediği zaman, di-