

Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları
186
lu olağanüstü toplantıya çağırabilmektedir. Toplantı döneminin uza-
tılmış olması da kurulun esnek çalışmasını sağlayacağından, olumlu
bir değişikliktir. Kanun’un 7. maddesinde yapılan bir diğer değişiklik
gereğince, kurul asıl üyelerin salt çoğunluğu (3 kişi) ile toplanır ve ra-
porlar katılan üyelerin salt çoğunluğu (2 kişi) ile kabul edilir. Oysa,
ilk düzenlemede kurul salt çoğunluğun bir fazlası (4 kişi) ile toplana-
bilmekte ve katılan üyelerin salt çoğunluğu (3 kişi) ile raporları kabul
edebilmekteydi. Bu değişiklik ile de toplanma ve karar alma kolaylığı
sağlanmış olmaktadır. Yine bu maddeye göre izleme kurulları, ilgili
olduğu ceza infaz kurumu ve tutukevini en az iki ayda bir olmak üze-
re, gerekli gördüğü her zaman ziyaret edebilir; bu ziyaretlere katılan
üyelerin sayısı, toplantı yeter sayısından az olamaz.
İzleme kurullarının toplantı dönemlerini kendilerinin belirle-
yebilmesi ve kurulların idareden bağımsız biçimde toplanabilmesi,
kurulların etkinliği açısından önem taşımaktadır. Ayrıca, kurulların
çalışmalarını kolaylaştırıcı bazı düzenlemelere
Ceza İnfaz Kurumları
ve Tutukevleri İzleme Kurulları Yönetmeliği
’nde de yer verilmiştir. Yö-
netmeliğin 4. maddesine göre, kurulun çalışmaları için ilgili adalet
komisyonun bulunduğu binada bir yer ayrılır ve kurulun sekretarya
hizmetleri adalet komisyonunun bürosu tarafından yürütülür. Keza,
adliye personeli arasından yeterli sayıda memur, izleme kurulu büro
hizmetlerini yürütmek üzere gerektiğinde komisyonca görevlendiri-
lebilir. Uygulamada, genellikle, adliye binalarındaki sınırlı kapasite
nedeniyle izleme kurullarına bağımsız bir oda verilemediği gibi, idari
personelin yetersizliği nedeniyle personel yardımından da yararla-
nılamamaktadır. Kısacası, kurulların kendi personelini seçebilmeleri
söz konusu olmadığı gibi, kendi mali kaynakları da yoktur. Bu husus,
Paris İlkleri’nde yer alan “verimlilik-faaliyetlerde etkinlik” ilkesi ile
uyumlu değildir.
Yönetmeliğin 8/II. maddesi gereğince, kurulların gerçekleştirece-
ği ziyaretler için gereken ulaşım aracı, olanaklar ölçüsünde Cumhu-
riyet başsavcılığınca sağlanır ve ziyaretler sırasında kurul üyelerinin
güvenliklerinin sağlanması için Cumhuriyet başsavcılıkları tarafın-
dan gerekli tedbirler alınır. Keza, infaz kurumları idareleri de izleme
kurullarının ziyaretlerinde gerekli yardım ve kolaylığı sağlamakla
yükümlüdür. Bütün bu düzenlemeler dikkate alındığında, kurulların
kanunda belirtilen dönemleri geçmemek kaydıyla dilediği zaman, di-