Background Image
Previous Page  184 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 184 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Hakan Sabri ÇELİKYAY

183

İzleme kurul üyelerini, yukarıda belirtilen seçilme yeterliliğine

sahip kişiler arasından adli yargı adalet komisyonu oy birliği ile seç-

mektedir. Adli yargı adalet komisyonu, izleme kurulu üyelerini re’sen

seçebileceği gibi, o yerdeki ilgili kamu kurumu niteliğindeki meslek

kuruluşlarının görüşünü alarak ya da o yerin en büyükmülki amirinin

yardımıyla belirlenecek olanlar ile doğrudan başvuranlar arasından

da seçebilir. Bu şekilde seçilen izleme kurulu üyeleri adalet komisyonu

önünde, kanunda belirlenen şekilde ant içerek göreve başlarlar (md.5).

Kurul üyelerinin adli yargı adalet komisyonu tarafından seçilme-

si, kurulun bağımsızlığı açısından eleştiri konusu yapılabilmektedir.

Ancak, kurul üyelerinin tümüyle sivil toplum kuruluşları tarafından

oluşması kabul edilse bile, bu kez sınırlı üyeye sahip bu kurullarda

sivil toplum kuruluşlarının ne şekilde temsil edileceği sorusu günde-

me gelmektedir. Ayrıca, tümüyle sivil toplum kuruluşları tarafından

seçilen kurullar biçiminde örgütlenmeler ülkemizdeki insan hakları

kurumları açısından yaygın bir uygulama da değildir. Mevcut düzen-

lemeye göre kurul üyelerinin bağımsız hâkim ya da savcı statüsünden

bulunan görevliler tarafından atanması, kurulun herhangi bir idari

makam tarafından atanmasına nazaran daha güvenceli bir yapılanma

sayılmalıdır. Özellikle, kurula seçilebilmenin isteğe bağlı olması da bu

kurulları, benzer nitelikteki diğer kurullardan ayırmakta ve bağım-

sızlığını güçlendirmektedir. Bu bağlamda, insan hakları ihlallerine

ilişkin iddiaları inceleme görevi de bulunan İl ve İlçe İnsan Hakları

Kurulları’nın üyelerinin, kurumları tarafından görevlendirilmeleri

58

bu kurulların etkin çalışması açısından sorun yaratacak niteliktedir.

İzleme kurullarının görev ve yükümlülükleri ise kanunun 5712

sayılı yasa ile değişik 6. maddesinde şu şekilde sıralanmaktadır: Ceza

infaz kurumları ve tutuk evlerindeki infaz ve ıslah uygulamalarına

ilişkin işlem ve faaliyetleri yerinde görmek, incelemek, yönetici ve gö-

revlilerden bilgi almak, hükümlü ve tutukluları dinlemek; ceza infaz

kurumları ve tutukevlerinde infaz ve ıslah, hükümlü ve tutukluların

58

İl ve İlçe İnsan Hakları Kurullarının Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları Hakkında

Yönetmelik md.5, md.6. RG. 23.11.2003, Sayı 25298. Bu kurullardaki üyelerin be-

lirlenmesinde daha önce kamu kuruluşları ağırlıklı bir yapılanma esas alınmışken

(İl ve İlçe İnsan Hakları Kurullarının Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları Hakkın-

da Yönetmelik, RG. 02.11.2000, Sayı 24218), yeni yönetmelikte nispeten “sivil” bir

oluşuma yer verilmiştir.