

TBB Dergisi 2014 (113)
Mert NOMER
51
rar alma mekanizmasının düzgün çalıştığı söylenemez.
39
İnceoğlu’na
göre ölümcül hastalıklara yakalanan her hastaya uyuşturucu nitelikte
ilaç verilmediği gibi her kullanılan ağrı kesici de hastanın temyiz kud-
retini ortadan kaldırmaz.
40
Hollanda’da yapılan bir araştırmaya göre,
ötenazi isteyen hastaların yalnızca % 6’lık kesmi fiziksel acıyı neden
göstermektedir.
41
Ötenaziye getirilen diğer bir eleştiri ise doktorun hatalı teşhis
koyma ihtimali olduğu gibi tıbbın hızla gelişmesi sonucunda ölümcül
gözüken hastalıklara tedavi bulunabilmesidir.
42
Fakat göz ardı edilme-
mesi gereken husus söz konusu evrenin hastalığın son evresi olduğu-
dur. Örnek vermek gerekirse 1. derecedeki bir lenf kanserinin teşhisi
konusunda hata yapılma olasılığı söz konusuyken 4. (son) dereceye
gelmiş, bütün iç organlara ve lenflere yayılmış bir kanserde hastanın
durumunun ölümcül olup olmadığı bilinir ve bu denli ileri aşamada
iyileşme ümidi de yoktur.
43
1933 yılında Amerikan Toplum Sağlığı Bir-
liği Başkanı Dr. Haven Emerson, tedavisi olmayan hastalık tanımının
kullanılmasının yanlış olduğunu ve yarın hangi hastalığın tedavisi-
nin olmayacağını kimsenin bilemeyeceğini söylemiştir.
44
Emerson’a
hak vermemek doğru olmaz, bugün itibariyle 1900’lü yılların başında
ölümcül olarak nitelendirilen pek çok hastalığın tedavisi mevcuttur
ama göz ardı edilmemesi gereken husus, tıp biliminde hastalıkları-
nı tedavilerinin bulunmasının uzun yıllar süren araştırmalar neti-
cesinde olabildiğidir. Sadece tedavi ümidi yaratan ilacın bulunması
yeterli olmayıp öncelikle çeşitli denekler üzerinde uygulanıp testlerin
yapılması gerekmektedir. Dolayısıyla bugünden yarına bir tedavinin
bulunması konusunda sayılı günleri kalmış hastaları ümitlendirmek
dürüst bir davranış olmaz.
45
39
Yale Kamisar, ¨Some Non-Religious Views Against Proposed ´Mercy-Killing´ Le-
gislation¨, Minnesota Law Review, May 1958, V.42, N.6, ss. 985-990.
40
İnceoğlu, a.g.e., s. 163.
41
A.e.
42
Kamisar, a.g.e., ss. 993-995.
43
James Rachels, The End of Life (Euthanasia and Morality), Oxford University
Press, 1986, s. 167.
44
Haven Emerson, ¨Who is Incurable, A Query and Reply¨, New York Times,
22.10.1933, s. 5, in Y. Kamisar, a.g.e., ss. 999-1000’den alıntılayan İnceoğlu, a.g.e., s.
168.
45
Rachels, a.g.e., ss. 167-168’den alıntılayan İnceoğlu, a.g.e., s. 169.