Background Image
Previous Page  146 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 146 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Nurdan ORBAY ORTAÇ

145

ve teslim alınmayan bagaj” ayrımı yapılmış; ancak bu türlere ilişkin

bir tanıma yer verilmemiştir (m. 31)

2

.

Doktrinde bagaj, yolcunun beraberinde vasıtaya getirdiği ve onun-

la birlikte taşınan kişisel eşyası olarak tanımlanır

3

.

B. Türleri

1. Teslim alınmayan bagaj

IATA

4

tarafından yapılan tanıma göre teslim alınmayan bagaj,

“yolculukla ilgili olarak yolcunun giyimi, kullanımı, kolaylığı, rahat-

lığı için uygun veya gerekli olan nesne, madde ve diğer şahsi mallar”

anlamına gelir

5

.

Bu tanımdan yola çıkarak

teslim alınmayan bagajın

el bagajı ve kabin bagajını kapsadığı söylenebilir. El bagajı, yolcunun

kişisel kullanımı için yanında bulunan küçük şeylerdir

6

. Kabin bagajı

ise, el bagajı gibi yolcunun yaptığı yolculuk dolayısıyla yanına aldığı;

ancak el bagajından farklı olarak bunları kabin içerisinde kendisine

tahsis olunan bölmede muhafaza ettiği eşyasından oluşur

7

.

2. Teslim alınan bagaj

Teslim alınan bagaj ise, IATA tarafından, yolcunun taşıyıcı tarafın-

dan emanet alınan bagajı olarak tanımlanmıştır

8

.

2

Montreal Konvansiyonunun Bakanlar Kurulu tarafından 01.10.2010 tarihli Resmi

Gazetede yayınlanan Türkçe metninde, “checked baggage – unchecked baggage”

kavramları için her ne kadar “kontrol edilmiş bagaj – kontrol edilmemiş bagaj” ifa-

deleri kullanılmışsa da bu çevirinin isabetli olmadığı kanaatindeyiz. Bu kavramlar

için “teslim alınan bagaj – teslim alınmayan bagaj” ifadelerinin kullanılması daha

yerinde olacaktır.

3

Mahzar Nedim Göknil; Hava Hukuku, İstanbul, 1951, s. 188; Mertol Can; Deniz Ta-

şıyanının Yolcuların Bagajının Ziyaı veya Hasarından Doğan Sorumluluğu, Ankara

Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anka-

ra, 1991, s. 31 (Bagaj).

4

IATA Merkezi Kanada’nın Montreal kentinde bulunan, dünya milletleri yararına

düzenli, güvenli ve ekonomik hava taşıması sağlamak ve havacılığı desteklemek

amacıyla kurulmuş bir sivil toplum örgütüdür. IATA, üye hava yollarının, yer

hizmet kuruluşlarının ve hava limanlarının prosedürlerinin belirlenmesini ve üye

kuruluşların işbirliği hakkında standartlar geliştirilmesini de amaçlamaktadır. Bir

ticaret birliği olan IATA havayolu taşımacılığının ticari kısmı ile ilgilenmektedir

(Marek Zylicz; International Air Transprort Law, Netherlands 1992, s. 155.).

5

http://www.flyuia.com/eng/information-and-services/GENERAL-

CONDITIONS-OF-CARRIAGE.html (07/12/2013)

6

Hüseyin Ülgen; Hava Taşıma Sözleşmesi, İstanbul, 1987, s. 50.

7

Mertol Can; Türk Hukukunda ve Milletlerarası Hukukta Deniz Yolu ile Yolcu Taşı-

ma Sözleşmesi, Ankara, 2001, s. 44.

8

http://www.flyuia.com/eng/information-and-services/GENERAL-