

TBB Dergisi 2014 (114)
Nurdan ORBAY ORTAÇ
151
selsil olduğu görüşünü destekler niteliktedir. Montreal Konvansiyo-
nunun 44’üncü maddesi ile fiilî taşıyıcı tarafından gerçekleştirilen bir
taşımayla ilgili olarak, fiilî taşıyıcı ve âkit taşıyıcı ile onların adam-
larından tahsil edilebilecek tazminatların toplamının; bu Konvan-
siyon uyarınca fiilî taşıyıcı ya da âkit taşıyıcı aleyhinde verilebilecek
en yüksek miktarı aşamayacağı belirtildikten sonra âkdi sorumluluk
hükümlerine tâbi kişilerin ödeyecekleri tazminat miktarına ilişkin bir
başka sınırlama daha getirilmiştir. Anılan madde hükmüne göre “
fa-
kat bahsedilen şahıslardan hiçbiri o şahsa uygulanabilir sınırlardan fazlası bir
miktara karşı sorumlu olmayacaktır”
. Bu hüküm ile Montreal Konvansi-
yonunun 41’inci maddesinin ikinci paragrafı bir arada değerlendiril-
diğinde; âkdi sorumluluk hükümlerine tâbi olanlardan birisinin zarar
görenle yaptığı sözleşme ile Konvansiyon hükümlerinde düzenlenen
sorumluluk rejiminden daha ağır bir sorumluluk üstlenmesinin, açık-
ça kabul etmedikleri sürece, diğerlerinin durumunu ağırlaştıramaya-
cağının kabul edildiği söylenebilir
23
.
Montreal Konvansiyonunda bu hüküm yer almasaydı dahi; mil-
li hukukumuzda yer alan düzenlemelerden de aynı sonuca varılabi-
lirdi. Türk Hukukunda, kural olarak müteselsil borçlulardan birinin
kendi fiiliyle diğer borçluların durumunu ağırlaştıramayacağı kabul
edilmiştir (6098 sayılı TBK m. 165). Bunun nedeni, borçlulardan her
birinin borcunun diğerinin borcundan bağımsız nitelik taşımasıdır
24
.
II. BAGAJIN ZIYAINDAN VEYA HASARA UĞRAMASINDAN
DOĞAN ÂKDİ SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI
Türk Sivil Havacılık Kanununun taşıyıcının bagaj zararlarından
doğan sorumluluğuna ilişkin hükümleri sadece teslim alınan bagaj
nazara alınarak sevk edilmiştir.
Montreal Konvansiyonunda ise teslim alınan bagaj ve teslim alın-
mayan bagaj ayrımı yapılmış; ancak Türk Sivil Havacılık Kanunundan
farklı olarak teslim alınmayan bagajın ziyaı veya hasara uğraması ha-
linde de taşıyıcının sorumluluğuna ilişkin bir hükme yer verilmiştir.
Türk Sivil Havacılık Kanununun 106’ncı maddesinde yapılan atıf ge-
23
MontrealComm./ Dettling-Ott, Art. 44, s. 1- 2, p. 3.
24
Eren, s. 1207-1208 (Borçlar).