Background Image
Previous Page  152 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 152 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Nurdan ORBAY ORTAÇ

151

selsil olduğu görüşünü destekler niteliktedir. Montreal Konvansiyo-

nunun 44’üncü maddesi ile fiilî taşıyıcı tarafından gerçekleştirilen bir

taşımayla ilgili olarak, fiilî taşıyıcı ve âkit taşıyıcı ile onların adam-

larından tahsil edilebilecek tazminatların toplamının; bu Konvan-

siyon uyarınca fiilî taşıyıcı ya da âkit taşıyıcı aleyhinde verilebilecek

en yüksek miktarı aşamayacağı belirtildikten sonra âkdi sorumluluk

hükümlerine tâbi kişilerin ödeyecekleri tazminat miktarına ilişkin bir

başka sınırlama daha getirilmiştir. Anılan madde hükmüne göre “

fa-

kat bahsedilen şahıslardan hiçbiri o şahsa uygulanabilir sınırlardan fazlası bir

miktara karşı sorumlu olmayacaktır”

. Bu hüküm ile Montreal Konvansi-

yonunun 41’inci maddesinin ikinci paragrafı bir arada değerlendiril-

diğinde; âkdi sorumluluk hükümlerine tâbi olanlardan birisinin zarar

görenle yaptığı sözleşme ile Konvansiyon hükümlerinde düzenlenen

sorumluluk rejiminden daha ağır bir sorumluluk üstlenmesinin, açık-

ça kabul etmedikleri sürece, diğerlerinin durumunu ağırlaştıramaya-

cağının kabul edildiği söylenebilir

23

.

Montreal Konvansiyonunda bu hüküm yer almasaydı dahi; mil-

li hukukumuzda yer alan düzenlemelerden de aynı sonuca varılabi-

lirdi. Türk Hukukunda, kural olarak müteselsil borçlulardan birinin

kendi fiiliyle diğer borçluların durumunu ağırlaştıramayacağı kabul

edilmiştir (6098 sayılı TBK m. 165). Bunun nedeni, borçlulardan her

birinin borcunun diğerinin borcundan bağımsız nitelik taşımasıdır

24

.

II. BAGAJIN ZIYAINDAN VEYA HASARA UĞRAMASINDAN

DOĞAN ÂKDİ SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI

Türk Sivil Havacılık Kanununun taşıyıcının bagaj zararlarından

doğan sorumluluğuna ilişkin hükümleri sadece teslim alınan bagaj

nazara alınarak sevk edilmiştir.

Montreal Konvansiyonunda ise teslim alınan bagaj ve teslim alın-

mayan bagaj ayrımı yapılmış; ancak Türk Sivil Havacılık Kanunundan

farklı olarak teslim alınmayan bagajın ziyaı veya hasara uğraması ha-

linde de taşıyıcının sorumluluğuna ilişkin bir hükme yer verilmiştir.

Türk Sivil Havacılık Kanununun 106’ncı maddesinde yapılan atıf ge-

23

MontrealComm./ Dettling-Ott, Art. 44, s. 1- 2, p. 3.

24

Eren, s. 1207-1208 (Borçlar).