Background Image
Previous Page  160 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 160 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Nurdan ORBAY ORTAÇ

159

b. İlliyet bağını kesen haller

aa. Kurtuluş kanıtı

Montreal Konvansiyonunun 17’nci maddesinin 2’nci paragrafına

göre, zarar bagajın kendi içinde bulunan kusurlardan, bagajın kalite

ve kötülüğünden kaynaklanıyorsa, taşıyıcı bu halde sorumluluğun-

dan kısmen ya da tamamen kurtulabilir. Örneğin yolcu bagajında yer

alan ve kolay bozulabilir bir yiyeceğin iyi paketlenmemesi sebebiyle

diğer eşyaların zarar görmesi halinde taşıyıcının sorumluluğundan

söz edilemez.

bb. Zarar görenin kusuru (Müterafik kusur)

Hukuki sorumlulukta, zarar görenin kendi kusurunun varlığı;

sorumluluk süjesinin sorumluluğunu sınırlandıran veya ortadan kal-

dıran bir sebeptir. Bunun temelinde genel hukuk kuralı olarak kabul

edilen “bir kimsenin kendi kusurundan yararlanamayacağı” ilkesi yer

alır

41

. Ancak zarar görenin temyiz kudreti yoksa yahut iradesi dışında

temyiz kudretini geçici olarak kaybetmişse; ona kusur izafe edileme-

yeceğinden müterafik kusurdan söz edilemez

42

. Doktrinde, bu halde

Borçlar Kanununun “hakkaniyet sorumluluğu”na ilişkin (6098 s. TBK

m. 65) hükümlerin kıyasen uygulanarak tazminat miktarında tenkise

gidilebileceği kabul edilir

43

.

Türk Sivil Havacılık Kanununda zarar görenin kusuruna ilişkin

bir düzenleme mevcut değildir. Montreal Konvansiyonunun 20’nci

maddesinde ise bu hususta bir hüküm sevk edilmiştir. Bu hüküm,

Türk Sivil Havacılık Kanununun 124’üncü maddesi hükmünde yapı-

lan atıf gereği iç hat taşımaları bakımından da uygulanır. Montreal

Konvansiyonunun 20’nci maddesi hükmü uyarınca, taşıyıcı bagajın

ziyaında veya hasara uğramasında zarar görenin kusuru olduğunu is-

patlayarak sorumluluktan kısmen veya tamamen kurtulabilir.

41

Yargıtay 9. H D., 22.02.1973 T., 28082 E.; 2825 K. sayılı kararı.

42

İmre, s. 205.

43

İmre, s. 205.