Background Image
Previous Page  165 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 165 / 497 Next Page
Page Background

Havayolu ile Taşımalarda Bagajın Zıyaı veya Hasara Uğraması Nedeniyle Doğan ...

164

2. Sınırlı sorumluluk miktarı

Daha önce de belirttiğimiz üzere Montreal Konvansiyonunun

22’nci maddesinde taşıyıcının bagajın ziyaı veya hasarı halinde sorum-

luluğu 1,000 Özel Çekme Hakkı ile sınırlıdır. Bununla beraber Montre-

al Konvansiyonunun 24’üncü maddesine göre,

ICAO

(

International Ci-

vil Aviation Organisation - Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü

) tarafından

her beş yılda bir; Montreal Konvansiyonu ile getirilmiş olan sorumlu-

luk sınırları gözden geçirilir ve Özel Çekme Hakkını belirlemede para

birimi esas alınan devletlerdeki beş yıllık ortalama enflasyon oranına

göre hesaplanan bir enflasyon faktörü doğrultusunda sorumluluk sı-

nırları yeniden belirlenerek âkit devletlere tebliğ edilecektir. Yeni so-

rumluluk sınırlarının yürürlüğe girmesi ise âkit devletlerin ekseriyeti

tarafından itiraza uğramaması şartına bağlanmıştır.

ICAO

ilk beş yıllık değerlendirmesini yapmış ve 01 Ocak 2010 ta-

rihinden itibaren yürürlüğe girecek olan sorumluluk sınırlarını da be-

lirleyerek Konvansiyonu onaylamış olan âkit devletlere tebliğ etmiştir.

Bagajın ziyaı veya hasarı halinde taşıyıcının sorumlu olacağı yeni

sorumluluk miktarı 01 Ocak 2010 tarihi itibari ile her bir yolcu için

1,131 Özel Çekme Hakkı olarak tespit edilmiştir

57

.

B. Sorumluluk Sınırının Ortadan Kalktığı Haller

1. Taşıyıcının veya adamlarının kasıtlı veya zarar ihtimalini

bilerek dikkatsizce davranışları

Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun 126’ncı maddesi hükmüne göre,

zararın taşıyıcının veya adamlarının zarar vermek kastı ile veya zara-

rın doğması ihtimali olduğunu bilerek dikkatsizce yaptıkları bir ha-

reket veya ihmal sonucunda meydana geldiği ispat edildiği takdirde;

Türk Sivil Havacılık Kanununda öngörülen sorumluluk sınırları uy-

gulanmaz. Benzer bir düzenleme Montreal Konvansiyonunun 22’nci

maddesinin 5’inci paragrafında da mevcuttur.

Doktrinde “dikkatsizce bir hareket veya ihmal” ile “ağır ihmal”in

anlaşılması gerektiği kabul edilmektedir

58

.

tcmb.gov.tr/.

57

http://www.icao.int/Meetings/wrdss2012/Documents/9740_supp_mu.pdf

(E.T. 29.08.2013)

58

Ülgen, s. 203; Atalay, s. 112; Birinci Uzun, s. 157.