

TBB Dergisi 2015 (117)
Hikmet Sami TÜRK
447
ve basında her iki formül bakımından da ifade edilmiştir
53
.
DSP, 4 Mayıs 1989 günü Merkez Karar ve Yürütme Kurulu’nda ka-
rara bağlanıp Genel Başkan
Bülent Ecevit
tarafından 5 Mayıs 1989 günü
basına açıklanan Seçim Sistemini Adilleştirme Projesi çerçevesinde
milletvekili seçimi için “Bağdaş-tırılması gereken amaçlar” olarak; “1.
Ulusal iradenin gerçeğe yakın bir ölçüde Meclis’e yansıması; 2. Koalis-
yon zorunluklarıyla karşılaşma olasılığından korkma-makla birlikte,
yüzde 45’e yakın oy alabilen bir partinin tek başına yeterli çoğunluk
sağlayarak hükümet kurabilmesi; 3. Meclis içindeki muhalefetin, ikti-
darı etkin biçimde denetleyebilecek kadar güçlü ve ağırlıklı olabilme-
si; 4. Gerek sağın gerek solun uç kesimlerindeki partilerin de Meclis’te
temsil edilebilme olanağına, en azından umuduna kavuşabilmeleri”
amaçlarını ilân ettikten sonra; “Oylara göre milletvekillik-lerinin par-
tilere dağılımını belirleyici aritmetik formüller[in] de” bu “dört ama-
cı bağdaştırıp bir arada gerçekleştirecek nitelikte” olması gerektiğini;
“Seçim sistemleri konusunda uzman olan Prof. Dr.
Hikmet Sami Türk
’ün
‘Nasıl Bir Seçim Sistemi?’ başlıklı çalışması[nın], aritmetik formüller
konusunda ayrıntılı teknik bilgiler” içerdiğini ve “değişik seçenekleri”
gösterdiğini anılan makalenin yayımlandığı Ankara Üniversitesi Hu-
kuk Fakültesi Dergisi’ne yollama yaparak belirtmiştir
54
.
2. Milletvekili Seçimi Kanunu’nda “Genel baraj” olarak adlandırı-
lan ülke seçim barajı, demokratik ülkelerde örneği bulunabilecek ma-
kul bir orana, % 5’e veya daha aşağıya çekilmelidir (m. 33).
3. Bu oranı tutturamamakla birlikte en az üç seçim çevresinde ayrı
ayrı kullanılan geçerli oylar toplamının % 10’unu aşan oranda oy alan
siyasî partiler, o çevrelerdeki sandalye dağılımında hesaba katılmalı-
dır.
sonuçlarında koalisyona gerek kalmayacaktı.” (Milliyet, 18.10.1982: “Baykal: Bu
Anayasanın betonarme hesapları yanlış”).
1977 milletvekili genel seçiminin resmî sonuçları ile bu seçimde “1.5’la başlayan
yarımşar aralı aritmetik dizi ile bölme” formülü uygulansaydı Millet Meclisi’nde-
ki sandalye dağılımı için bk. Türk, age (Seçim Hukukunun Temel Sorunları ve
Çözüm Önerileri), s. 57.
53
Bu yönde bk. Araslı, age, s. 304 vd; Gürbüz, age, s. 26 vd; Yavaşgel, age, s. 212 vd;
Buran, age, s. 132, 178 vd; Yankı, 25 Nisan-1 Mayıs 1983, s. 66 “Seçim Kanunu ve
Demokratik İstikrar”.
54
Bk. “Demokratik Sol Parti’nin Seçim Sistemini Adilleştirme Projesi”, Güvercin, S.
7-8-9, Mart-Nisan-Mayıs 1989, s. 28 vd, 32.