

TBB Dergisi 2015 (117)
Hikmet Sami TÜRK
449
de sağlayıcı bir denetim sistemi kurulmalıdır (krş. AY m. 79/II). Bu
bağlamda son olarak 13.3.2008 tarih ve 5749 sayılı Kanun ile 8.4.2010
tarih ve 5980 sayılı Kanun’la 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve
Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’da yapılan dört değişiklik önem
kazanmaktadır:
a) 298 sayılı Kanun’un “Oy verme araçları ve teslimi” kenar başlık-
lı 68. maddesine eklenen aşağıdaki ilk iki fıkra, oy verme işlemlerinin
saydamlığı ve karışıklığa yer vermeden yürütülmesi açısından önem
taşımaktadır:
“Oy sandıkları, eni 40, boyu 55, yüksekliği 50 santimetre, şeffaf,
ısıya ve kırılmaya dayanıklı sert plastikten mamûl, kapağı iple bağla-
nıp mühürlenmeye elverişli ve kapağının üzerinde zarfların atılma-
sına uygun; boyu 25, eni 1 santimetre ebatlarında bir açıklık olacak
şekilde yaptırılır.
Milletvekili, il genel meclisi üyeliği, belediye ve muhtarlık seçim-
lerinde oy sandıklarında kullanılır.” (5980 sayılı Kanun m. 10).
b) 298 sayılı Kanun’un seçmen kimliğinin tespiti ilgili 87. maddesi-
ne eklenen ibare ve fıkralarla yapılan düzenlemeye göre; “Sandık seç-
men listesinde yazılı seçmenin kimliği, nüfus hüviyet cüzdanı veya
kimlik tespiti amacıyla düzenlenmiş ve Türkiye Cumhuriyeti kimlik
numarasını taşıyan resmî belgelerle belirlenir.” (5749 sayılı Kanun m.
15). “Üzerinde Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası olmayan bir
kimlik belgesi ibraz eden seçmenin oy kullanabilmesi için, bu belgele-
rin ayrıca seçmen bilgi kâğıdını veya Türkiye Cumhuriyeti kimliğini
ispata elverişli Yüksek Seçim Kurulu tarafından ilân edilen bir belgeyi
de ibraz etmesi şarttır.” (5980 sayılı Kanun m. 16). Bu hükümler aynı
seçmenin birden çok oy kullanmasının, başka bir deyişle, aynı zaman-
da bir suç niteliği taşıyan mükerrer oy kullanmanın önlenmesi (krş.
298 sayılı Kanun m. 160/III), böylelikle seçimin dürüstlüğünün sağlan-
ması bakımından önem taşımaktadır (krş. AY m. 79/II).
c) 298 sayılı Kanun’un siyasî partilerin il ve ilçe seçim kurulların-
da temsilci bulundurmaları ile ilgili 17. maddesine 2. cümle olarak şu
hüküm eklenmiştir: “Ayrıca seçime katılan siyasî partilerden, en son
yapılan milletvekili genel seçimlerinde en çok oy almış olan dört siyasî
parti ve Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde grubu bulunan siyasî parti-
ler, o siyasî parti genel başkanları tarafından yazılı olarak yetki veril-