Background Image
Previous Page  210 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Aydın AKGÜL

209

Yüksek Mahkeme, 5510 sayılı Kanun’un Sağlık Hizmetlerinden Ya-

rarlanma Şartları başlıklı 67. maddesine, 6283 sayılı Kanunun 1. mad-

desiyle

“biyometrik yöntemlerle kimlik doğrulamasının yapılması ve/veya”

ibaresinin eklendiğini, ancak anılan düzenlemede, biyometrik yöntem-

lerle yapılacak kimlik doğrulaması sonucu elde edilecek kişisel verilen

toplanması ve işlenmesinin kapsamı, bu verilerin korunmasına ilişkin

usul ve esasların belirtilmediği; bu nedenle, Yasama organı tarafından,

temel ilkeleri konulmadan, çerçevesi çizilmeden biyometrik veri top-

lanmasına olanak veren

“biyometrik yöntemlerle kimlik doğrulamasının ya-

pılması ve/veya”

ibaresinin Anayasa’nın 13. ve 20. maddelerine aykırı

olduğu gibi, Anayasa’nın 2. maddesindeki hukuk devleti ilkesine de

aykırı bulunduğu gerekçesine söz konusu kararda yer vermiştir.

42

Buna karşın Anayasa Mahkemesi 19.03.2015 tarihli, E:2014/180,

K:2015/30 sayılı kararında; itiraz konusu kuralla öngörülen yöntemin

sağlık sektöründeki suiistimallerin engellenmesi ve bu konudaki sah-

teciliğin önlenmesi maksadıyla önemli bir güvenlik önlemi olduğu, ni-

tekim itiraz konusu kuralın gerekçesinde sağlık hizmetlerinin elektro-

nik ortamda güvenilir altyapılar üzerinden sağlanması ve hizmetten

yararlananların kimliklerinin saptanmasında geleneksel yöntemlerin

eksiklikleri nedeniyle ortaya çıkan kötüye kullanımların önlenmesi-

nin amaçlandığının belirtildiği, dolayısıyla biyometrik yöntemin et-

42

Danıştay 15. D. 08.7.2014, E:2014/1150(Y.K.). Benzer şekilde, Danıştay İdari Dava

Daireleri Kurulu, kişisel verilere ilişkin düzenleme içeren 5809 sayılı Elektronik

Haberleşme Kanunu’nun 51. maddesindeki “Kurum, elektronik haberleşme sek-

törüyle ilgili kişisel verilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına yönelik usul

ve esasları belirlemeye yetkilidir.” hükmünün Anayasa’nın 2., 7., 13. ve 20. mad-

delerine aykırı olduğu kanısına ulaşması nedeniyle Anayasa Mahkemesine baş-

vurduğu kararında; “5809 sayılı Yasa’nın 51. maddesinde yer alan düzenlemeye

bakıldığında ise kişisel verilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunmasına yönelik

usul ve esasları belirleme, bu konuda düzenleme yapma yetkisi bütünüyle yü-

rütme organına bırakılmıştır. Yasama organı tarafından, temel ilkeleri koyulma-

dan, çerçevesi çizilmeden, sınırsız, belirsiz, geniş bir alanı düzenleme yetkisinin

yürütme organına bırakılması, Anayasanın 13. ve 20. maddesine aykırı olduğu

gibi, yasama yetkisinin devredilemeyeceğine ilişkin Anayasanın 7. maddesine ve

sonuçta Anayasanın 2. maddesindeki hukuk devleti ilkesine aykırı bulunmakta-

dır.” gerekçesine yer vermiş, anılan kanun hükmü Anayasa Mahkemesince iptal

edilmiştir.( Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 26.9.2013, E:2013/372, Anayasa

Mahkemesi 09.4.2014, E:2013/122

(http://www.anayasa.gov.tr/Gundem/De-

tay/558/558.pdf)