

Kişisel Verilerin Korunması Bağlamında Biyometrik Yöntemlerin Kullanımı ve Danıştay Yaklaşımı
214
Yukarıda yer verilen karara yönelik belirtmek gerekir ki hem İda-
re Mahkemesince hem de kararı temyizen inceleyen Danıştay On İkin-
ci Dairesince, bireye ait parmak izinin, kişisel verileri içerisinde yer
aldığı hususu gözden kaçırılmıştır. Zira bireyi doğrudan veya dolaylı
olarak belirli kılan, başta özel ve aile yaşamı olmak üzere hakkındaki
bütün bilgilerini ifade eden kişisel verileri içerisinde, parmak izi gibi
fiziksel özellikleri de yer almaktadır.
Nitekim AİHM’in, S. ve Marper/Birleşik Krallık kararında bireyin
parmak izini kişisel veri kabul ettiğini yukarıda belirtmiştik. Esasen,
İdare Mahkemesinin,
“konunun özel hayatın gizliliği v.s. konularla ilgisinin
bulunmadığı”
gerekçesi de kabul edilemez. Gerçekten, birçok ülkede,
özel hayatın gizliliği hakkının tanımlanması sırasında kişisel verilerin
korunması hakkı ile bağlantı kurulmakta, özellikle ABD ve Kanada
gibi ülkelerde kişisel verilerin korunması hakkına ilişkin düzenleme-
ler özel hayatın gizliliğinin korunması amacıyla çıkarılan kanunlar
içerisinde yapılmaktadır.
Öte yandan kişisel verilerin korunması konusunda çok önemli bir
rol oynayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi(AİHS)’nde, açık bir şe-
kilde ve bağımsız olarak kişisel verilerin korunmasına ilişkin bir hük-
me yer verilmemekle birlikte; AİHM içtihatlarına bakıldığında, Mah-
kemenin, kişisel verilerin korunması hakkını AİHS’nin 8. maddesinde
düzenlenen özel hayatın gizliliği hakkı kapsamında değerlendirdiği
görülmektedir.
57
Danıştay 15. Dairesi de, biyometrik yöntemlerle elde
edilen kişisel verilere ilişkin verdiği kararında,
“Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesince, kişisel verilerin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin ‘
Özel
ve aile hayatına saygı hakkı
’ başlıklı 8. maddesi kapsamında olduğu kabul
edilmektedir.”
58
şeklinde bu hususa işaret etmiştir.
Yüksek Mahkeme, 21.01.2009 tarihinde verdiği diğer bir kararında
da, aynı yönde verilen kararı onamıştır. Kamu personelinin mesaiye
giriş ve çıkışlarının turnikeler aracılığı ile ve parmak izi okutturulma-
sı suretiyle yapılması uygulamasına yapılan itirazın reddine ilişkin iş-
lemin iptali istemiyle açılan davada; İdare Mahkemesince,
“gerek işyeri
57
Akgül, Danıştay ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Kişisel
Verilerin Korunması, s.346.
58
Danıştay 15. D. 11.9.2014, E:2014/1162(Y.K.).