Background Image
Previous Page  215 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 215 / 421 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Bağlamında Biyometrik Yöntemlerin Kullanımı ve Danıştay Yaklaşımı

214

Yukarıda yer verilen karara yönelik belirtmek gerekir ki hem İda-

re Mahkemesince hem de kararı temyizen inceleyen Danıştay On İkin-

ci Dairesince, bireye ait parmak izinin, kişisel verileri içerisinde yer

aldığı hususu gözden kaçırılmıştır. Zira bireyi doğrudan veya dolaylı

olarak belirli kılan, başta özel ve aile yaşamı olmak üzere hakkındaki

bütün bilgilerini ifade eden kişisel verileri içerisinde, parmak izi gibi

fiziksel özellikleri de yer almaktadır.

Nitekim AİHM’in, S. ve Marper/Birleşik Krallık kararında bireyin

parmak izini kişisel veri kabul ettiğini yukarıda belirtmiştik. Esasen,

İdare Mahkemesinin,

“konunun özel hayatın gizliliği v.s. konularla ilgisinin

bulunmadığı”

gerekçesi de kabul edilemez. Gerçekten, birçok ülkede,

özel hayatın gizliliği hakkının tanımlanması sırasında kişisel verilerin

korunması hakkı ile bağlantı kurulmakta, özellikle ABD ve Kanada

gibi ülkelerde kişisel verilerin korunması hakkına ilişkin düzenleme-

ler özel hayatın gizliliğinin korunması amacıyla çıkarılan kanunlar

içerisinde yapılmaktadır.

Öte yandan kişisel verilerin korunması konusunda çok önemli bir

rol oynayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi(AİHS)’nde, açık bir şe-

kilde ve bağımsız olarak kişisel verilerin korunmasına ilişkin bir hük-

me yer verilmemekle birlikte; AİHM içtihatlarına bakıldığında, Mah-

kemenin, kişisel verilerin korunması hakkını AİHS’nin 8. maddesinde

düzenlenen özel hayatın gizliliği hakkı kapsamında değerlendirdiği

görülmektedir.

57

Danıştay 15. Dairesi de, biyometrik yöntemlerle elde

edilen kişisel verilere ilişkin verdiği kararında,

“Avrupa İnsan Hakları

Mahkemesince, kişisel verilerin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin ‘

Özel

ve aile hayatına saygı hakkı

’ başlıklı 8. maddesi kapsamında olduğu kabul

edilmektedir.”

58

şeklinde bu hususa işaret etmiştir.

Yüksek Mahkeme, 21.01.2009 tarihinde verdiği diğer bir kararında

da, aynı yönde verilen kararı onamıştır. Kamu personelinin mesaiye

giriş ve çıkışlarının turnikeler aracılığı ile ve parmak izi okutturulma-

sı suretiyle yapılması uygulamasına yapılan itirazın reddine ilişkin iş-

lemin iptali istemiyle açılan davada; İdare Mahkemesince,

“gerek işyeri

57

Akgül, Danıştay ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Kişisel

Verilerin Korunması, s.346.

58

Danıştay 15. D. 11.9.2014, E:2014/1162(Y.K.).