Background Image
Previous Page  212 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 212 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Aydın AKGÜL

211

3. Ölçülülük İlkesi Yönüyle Biyometrik Veriler

Anayasa Mahkemesine göre ölçülülük ilkesi; amaç ve araç arasın-

da hakkaniyete uygun bir dengenin bulunması gereğini ifade etmekte

olup; ölçülülük, aynı zamanda yasal önlemin sınırlama amacına ulaş-

maya elverişli olmasını, amaç ve aracın ölçülü bir oranı kapsamasını ve

sınırlayıcı önlemin demokratik toplum düzeni bakımından zorunlu-

luk taşımasını da içeren bir ilkedir.

45

Bu ilke, idarenin sınırlayıcı kararı

ile temel hak ve özgürlükler arasında denge kurmayı sağlamaktadır.

46

Kişisel verilerin, toplanma amacına bağlı olarak ölçülü bir şekil-

de toplanması gerekmektedir. Bu yönüyle “ölçülülük”, toplanan kişisel

verilerin türü ve miktarı ile toplanma amacı arasındaki ilişkiyi ifade

etmektedir.

47

Ayrıca, kişisel verilerin toplanılması ve işlenmesi sırasın-

da, kişisel verilerin korunması hakkına en az zarar verecek, yani en

uygun aracın seçilmesi ölçülülük ilkesinin gereğidir.

48

Bu noktada, biyometrik yöntemlerin, sağlık hizmetleri gibi özellik-

le bir kamu hizmetinden yararlanma, kamu görevlilerinin kamu bina-

larına girişlerinde güvenliği sağlama veya mesailerinin takip edilmesi

gibi amaçlarla kullanılmasında kişisel verilerin korunması hakkına en

zarar verecek, diğer bir ifadeyle söz konusu amaçları gerçekleştirmek

için en uygun araç olup olmadığı sorusu gündeme gelmektedir.

Bu bağlamda Danıştay, personelin mesai takibinde parmak izi,

49

iris sistemi (retina taraması)

50

gibi biyometrik yöntemlerin uygulan-

masına ilişkin işlemlerin iptali istemiyle açılan davalarda; mesai kont-

rol sisteminin şekli ve içeriğini de dikkate alarak, belirtilen türde bir

uygulama ile kurumlar tarafından amaçlanan kamu yararı arasında

orantılılık bulunmadığını belirtmiştir. Yüksek Mahkemeye göre, bu

tür bir uygulama, anayasal ilke olan ölçülülük ilkesine de aykırılık

oluşturmaktadır.

45

Anayasa Mahkemesi 26.12.2013, E:2013/67, K:2013/164, 27.3.2014 T. 28954 sayılı

R.G.

46

Yücel Oğurlu, Karşılaştırmalı İdare Hukukunda Ölçülülük İlkesi, Seçkin Yayıne-

vi, Ankara 2002, s.35.

47

Akgül, Danıştay ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Kişisel

Verilerin Korunması,s.154.

48

Oğuz Şimşek, Anayasa Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması, Beta Yayınevi,

Ankara 2008, s.99.

49

Danıştay 5.D. 10.12.2013, E:2013/5342, K:2013/9525 (Y.K.).

50

Danıştay 12.D. 13.12.2010, E:2008/3173, K:2010/6228 (Y.K.).