

TBB Dergisi 2015 (118)
Nimet ÖZBEK
45
tirilmesi, gerekirse Merkezin şehir dışında daha sakin ve geniş bir ala-
na taşınması” önerilmektedir.
98
Bundan başka Merkezde bunanların
sağlık sorunlarına değinilerek yalnızca haftada bir gün değil haftanın
her günü hizmet verecek bir doktorun bulunması,
99
şüphe altında ol-
dukları suçun türüne bakılarak ve farklılaşmaya gidilerek koğuşlara
yerleştirilmesinin ceza hukukunun temel ilkelerinden kabul edildiği
belirtilerek bir sınıflandırma yapılması gerektiği önerilmektedir.
100
Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu’nda, Geri gönderme merkez-
lerinde bulunan yasa dışı göçmenlere ne tür muameleler uygulanacağı
ve geri gönderme merkezlerinin işleyişi hakkında tüm geri gönderme
merkezlerinde yeknesaklığı sağlayacak bir düzenleme bulunmadığı
vurgulanmıştır. Belirtmek gerekir ki Rapor, YUKK yürürlüğe girme-
den önce hazırlanmıştır. Ancak Rapor’da yer alan “Geri gönderme mer-
kezine gelen yasa dışı göçmenlerin uyruklarının tespitinde beyanları
esas olduğundan, doğru beyanda bulunup bulunmadıklarının yapı-
lacak mülakatlarda tercümanlar aracılığıyla denetlenmesi gerekmek-
tedir. Bunun yanı sıra yasa dışı göçmenlerle iletişimin sağlanmasında
da tercümanların önemi büyüktür. Raporda yer alan geri gönderme
merkezlerinde farklı dillerden tercümanlar görevlendirilmesi büyük
önem arz etmektedir” ifadesi, kanımızca önemlidir. Çünkü yukarı-
da da açıklanan AİHM kararlarından anladığımız kadarıyla kişilerin
kendi dillerini bilen tercüman eksikliği hâlâ merkezlerde yaşanan or-
tak sorunlar arasında yer almaktadır.
Sonuç
YUKK ve YUKK uyarınca çıkarılan Kabul, Barınma ve Geri
Gönderme Merkezlerine İlişkin Yönetmelik, AİHM kararlarında
Türkiye’nin idarî gözetime ilişkin yasal düzenlemesinin bulunmadığı
savını ortadan kaldıracak niteliktedir. Ancak idarî gözetimin uygu-
landığı mekânlara ilişkin sorunlar, Anayasa ve insan hakları hukuku-
na aykırılık oluşturabilecek potansiyele sahiptir.
Anayasa’nın 9.maddesine göre, “yargı yetkisi, Türk Milleti adına
bağımsız mahkemelerce kullanılır”. İdarî gözetim kararı valilik tara-
98
Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu, s.20.
99
Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu, s.21.
100
Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu, s.19.