Background Image
Previous Page  46 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Nimet ÖZBEK

45

tirilmesi, gerekirse Merkezin şehir dışında daha sakin ve geniş bir ala-

na taşınması” önerilmektedir.

98

Bundan başka Merkezde bunanların

sağlık sorunlarına değinilerek yalnızca haftada bir gün değil haftanın

her günü hizmet verecek bir doktorun bulunması,

99

şüphe altında ol-

dukları suçun türüne bakılarak ve farklılaşmaya gidilerek koğuşlara

yerleştirilmesinin ceza hukukunun temel ilkelerinden kabul edildiği

belirtilerek bir sınıflandırma yapılması gerektiği önerilmektedir.

100

Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu’nda, Geri gönderme merkez-

lerinde bulunan yasa dışı göçmenlere ne tür muameleler uygulanacağı

ve geri gönderme merkezlerinin işleyişi hakkında tüm geri gönderme

merkezlerinde yeknesaklığı sağlayacak bir düzenleme bulunmadığı

vurgulanmıştır. Belirtmek gerekir ki Rapor, YUKK yürürlüğe girme-

den önce hazırlanmıştır. Ancak Rapor’da yer alan “Geri gönderme mer-

kezine gelen yasa dışı göçmenlerin uyruklarının tespitinde beyanları

esas olduğundan, doğru beyanda bulunup bulunmadıklarının yapı-

lacak mülakatlarda tercümanlar aracılığıyla denetlenmesi gerekmek-

tedir. Bunun yanı sıra yasa dışı göçmenlerle iletişimin sağlanmasında

da tercümanların önemi büyüktür. Raporda yer alan geri gönderme

merkezlerinde farklı dillerden tercümanlar görevlendirilmesi büyük

önem arz etmektedir” ifadesi, kanımızca önemlidir. Çünkü yukarı-

da da açıklanan AİHM kararlarından anladığımız kadarıyla kişilerin

kendi dillerini bilen tercüman eksikliği hâlâ merkezlerde yaşanan or-

tak sorunlar arasında yer almaktadır.

Sonuç

YUKK ve YUKK uyarınca çıkarılan Kabul, Barınma ve Geri

Gönderme Merkezlerine İlişkin Yönetmelik, AİHM kararlarında

Türkiye’nin idarî gözetime ilişkin yasal düzenlemesinin bulunmadığı

savını ortadan kaldıracak niteliktedir. Ancak idarî gözetimin uygu-

landığı mekânlara ilişkin sorunlar, Anayasa ve insan hakları hukuku-

na aykırılık oluşturabilecek potansiyele sahiptir.

Anayasa’nın 9.maddesine göre, “yargı yetkisi, Türk Milleti adına

bağımsız mahkemelerce kullanılır”. İdarî gözetim kararı valilik tara-

98

Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu, s.20.

99

Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu, s.21.

100

Edirne, Kırklareli, Kumkapı Raporu, s.19.