Background Image
Previous Page  47 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 421 Next Page
Page Background

AİHM Kararları Işığında YUKK’nda İdarî Gözetimin Uygulandığı Mekânlar Hakkında ...

46

fından alınmakta ve kişi özgürlüğünden yönetsel bir makam kararıyla

yoksun kalmakta olduğundan, bu hükme aykırılık olup olmadığı İn-

san Hakları, Ceza ve İdare Hukukçuları tarafından sorgulanmalıdır.

Her ne kadar idarî gözetim, ceza hukuku anlamında bir yakalama

veya tutuklama değilse de, kişinin özgürlüğünden yoksun kılınma-

sına ilişkin bir kararın bağımsız mahkemelerce verilmesinin gerekli

olduğu kuşkusuzdur.

Anayasa’nın 17.maddesinin II. fıkrasına göre, “kimse, insan haysi-

yetiyle bağdaşmayan bir cezaya veya muameleye tâbi tutulamaz”. Ka-

bul, barınma ve geri gönderme merkezlerindeki koşullar bakımından

bu hükme aykırılık bulunmaktadır. Kabul Barınma ve Geri Gönder-

me merkezlerinin aşırı kalabalık ve hijyenden yoksun oluşu, yemek ve

sağlık hizmetlerinin verilmesindeki yetersizlikler, dışarıya çıkış olana-

ğının tanınmaması, hem AİHS m.3’e hem de Anayasa’nın bu hükmü-

ne aykırılık oluşturmaya devam edecektir.

Anayasa’da düzenlenen kişi hürriyeti ve güvenliği hakkı (m.19)

ile AİHS m.5 arasında yakın bir ilişki bulunmaktadır. AİHS m.5/I’de

kimsenin özgürlüğünden yoksun bırakılamayacağına ilişkin hü-

küm, Sözleşmeye taraf olan her ülkenin iç hukuk düzenlemelerinde

bu zorunluluğa uygun davranmasını gerektir.

101

Her iki hüküm bir-

likte ele alındığında, iç hukuk düzenlemelerinde özgürlükten yok-

sun kılınma hallerinin net olarak tanımlanması ve uygulamanın da

öngörülebilir olması gerekir. AİHS m.5/I-f’de “Kişinin, usûlüne ay-

kırı surette ülke topraklarına girmekten alıkonması veya hakkında

derdest bir sınır dışı ya da iade işleminin olması nedeniyle yasaya

uygun olarak yakalanması veya tutulması”, özgürlük ve güvenlik

hakkının sınırlanabileceği haller olarak sayılmıştır. Bu nedenle ilgi-

linin sınır dışı etme işlemi nedeniyle idarî gözetim altında tutulma-

sı, AİHS m.5’in sözel yorumuna göre özgürlük ve güvenlik hakkına

aykırılık oluşturmaz.

Anayasa’nın 19.maddesine göre, “kimse kişi özgürlüğünden yok-

sun kılınamaz. Mahkemelerce verilmiş hürriyeti kısıtlayıcı cezaların

ve güvenlik tedbirlerinin yerine getirilmesi; bir mahkeme kararının

veya kanunda öngörülen bir yükümlülüğün gereği olarak ilgilinin

101

M.Emin Akgül, “Kişi Hürriyeti ve Güvenliği Bağlamında AİHS ve Anayasa Hü-

kümleri Çatışmasında Öncelikli Uygulama Sorunu”,

TBB Dergisi,

2010, Sayı 87,

s.123.