

TBB Dergisi 2015 (118)
Nimet ÖZBEK
41
hisle AİHM’e bu başvuruyu yapmıştır. Musaev, daha sonra sığınma-
cılık başvurusunda bulunmuş, Aksaray ilinde sığınmacı başvurusu
kabul edilene kadar geçici ikamet izni verilmiştir. Musaev, Kumkapı
Geri Gönderme Merkezi’nde 19 gün kalmıştır.
Kararın konusu Kumkapı Geri Gönderme Merkezi’ndeki koşullar
olup bu kararda da AİHM, açık yasal hükümler bulunmadığı halde
ilgilinin idarî gözetim uygulaması ile özgürlüğünden yoksun bırakıl-
masını AİHS m.5/I’e; ilgilinin özgürlüğünden yoksun bırakma neden-
lerinin kendisine bildirilmemesini AİHS m.5/II’ye ve özgürlüğünden
yoksun bırakılan ilgilinin hemen yargıç önüne çıkarılmasını ve makul
süre içerisinde yargılanmaya hakkı bulunduğunu düzenleyen AİHS
m.5/III’e aykırı bulmuştur. Ayrıca idarî gözetimin hukuka uygunluğu
konusunda yasal incelemeye yönelik bir hüküm bulunmaması, AİHS
m.5/IV’e aykırı bulunmuştur.
3.AİHS’nin 13.Maddesi: Etkili Başvuru Yolunun Bulunmaması
AİHM’in AİHS m.5 ile bağlantılı olarak AİHS m.13’ü ele aldı-
ğı söylenebilir. Asalya, Yarashonen ve Ramiz kararlarında ilgililerin
idarî gözetim kararına karşı yargı yoluna başvuru olanağına sahip ol-
maması, AİHS m.13’te yer alan etkin başvuru yolunun bulunmaması
hükmüne aykırı bulunmuştur.
III. İnsan Hakları Kurumlarının Misafirhanelere İlişkin Raporları
1.İnsan Hakları Kurumu’nun Kumkapı Misafirhanesi Raporu
Kumkapı Misafirhanesi’nde (İstanbul Geri Gönderme Merkezi)
tutulanların açık havaya çıkarılmadığı ve insanca yaşam koşullarının
sağlanmadığına ilişkin duyumlar üzerine İnsan Hakları Kurulunun
mültecilerle ilgili çalışma yapan sivil toplum kuruluşları temsilcileri-
nin de katılımıyla ziyaret edilerek Kurum tarafından bir rapor hazır-
lanmıştır.
91
Zira Türkiye İnsan Hakları Kurumu, her türlü alıkoyma
yerinin düzenli ziyaretler yoluyla denetlenmesine ilişkin “İşkenceye
ve Diğer Zalimane, Gayriinsanî veya Küçültücü Muamele veya Ceza-
ya Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’ne Ek İhtiyari Protokol”de ön-
91
<http://www.tihk.gov.tr/www/files/5476057c62b42.pdf>, (4.2.2014), (Kumkapı
Raporu).