

TBB Dergisi 2015 (118)
Nimet ÖZBEK
43
sonuçlarına ulaşılarak çözüm önerileri sıralanmıştır.
92
İnsan
Hakları Kurumu Rapor’unda, ayrıca, Kumkapı Misafirhanesi’nde
kalan yabancıların iletişim olanaklarına sahip olması gerektiği
vurgulanmıştır.
93
Ayrıca, Rapor’da burada kalanlara bilgilendirme ya-
pılmadığı şikayetleri üzerine merkezlerde bulunan kişileri durumları
hakkında bilgilendirme yapılması gerektiği
94
çözüm önerisi olarak su-
nulmaktadır.
Rapor’a göre, “AİHM içtihadına göre, kötü muamelenin [AİHS]
3.madde kapsamına girebilmesi için asgarî düzeyde şiddet aranmakta-
dır. Bu bağlamda, aşırı kalabalık, ısınma, sağlık, uyku, yemek, dinlen-
me ve dış dünyayla iletişime yönelik hizmetlerin yetersizliğini insan-
lık dışı ya da onur kırıcı muameleyle eşdeğer görmektedir. AİHM’in
Türkiye’deki cezaevi şartlarına ilişkin son dönemlerdeki başvurularda
3.maddenin ihlâlini tespit etmediği gerçeği, İstanbul Geri Gönderme
Merkezindeki sorunların ne derece acil olarak çözülmesi gerektiğini
göstermektedir”.
95
2. İnsan Hakları Kurumu’nun İstanbul, Edirne ve Kırklareli
İllerinde Bulunan Geri Gönderme Merkezlerine İlişkin
Raporu
Rapor’da Edirne Geri Gönderme Merkezi’nde kalanların sıkıntılı
ve mutsuz olmaları, boş vakitlerini geçirebilecekleri ve serbestçe do-
laşabilecekleri alanların çok sınırlı olmasına bağlanmıştır. Merkezde
kalanların kaçmalarına fırsat verilmeyecek şekilde güvenlik önlemleri
alınarak açık havaya çıkışlarının sağlaması ve odalarında gün boyu
kilitli tutulması uygulamasına son verilmesi gerektiği sonucuna ula-
92
Kumkapı Raporu, s.49-51.
93
Rapor’a göre, “Merkezde tutulanların kamerasız cep telefonlarını kullanmalarına
izin verilmelidir. Umumî telefonlar ortak alanlardan kaldırılarak, mahremiyeti
sağlayacak özel kabinlere yerleştirilmeli ve sayısı arttırılmalıdır. Merkezde tutu-
lanlara dışarıdan aramalara imkân sağlayacak telefonlar sağlanmalıdır”, s.51.
94
Merkezde tutulan herkese yasal hakları ve başvurabileceği idarî ve yargısal ma-
kamlar konusunda, anlayacakları bir dilde, gerekli bilgilendirme yapılmalıdır.
Merkeze gelenlere, sahip oldukları haklara ve gerektiğinde ulaşabilecekleri baro
ve sivil toplum kuruluşlarına ilişkin bilgilendirici broşürler imza karşılığı veril-
melidir. Sivil toplum kuruluşlarının, Merkezde tutulanlara ulaşmalarına imkân
sağlanmalıdır. Tercüme hizmeti, devletin ya da sivil toplum örgütlerinin sunduğu
eğitimli ve güvenilir tercümanlar aracılığı ile verilmeli ve bu konuda gerekli ted-
birler alınmalıdır: Kumkapı Raporu, s.50.
95
Kumkapı Raporu, s. 47.