Background Image
Previous Page  44 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Nimet ÖZBEK

43

sonuçlarına ulaşılarak çözüm önerileri sıralanmıştır.

92

İnsan

Hakları Kurumu Rapor’unda, ayrıca, Kumkapı Misafirhanesi’nde

kalan yabancıların iletişim olanaklarına sahip olması gerektiği

vurgulanmıştır.

93

Ayrıca, Rapor’da burada kalanlara bilgilendirme ya-

pılmadığı şikayetleri üzerine merkezlerde bulunan kişileri durumları

hakkında bilgilendirme yapılması gerektiği

94

çözüm önerisi olarak su-

nulmaktadır.

Rapor’a göre, “AİHM içtihadına göre, kötü muamelenin [AİHS]

3.madde kapsamına girebilmesi için asgarî düzeyde şiddet aranmakta-

dır. Bu bağlamda, aşırı kalabalık, ısınma, sağlık, uyku, yemek, dinlen-

me ve dış dünyayla iletişime yönelik hizmetlerin yetersizliğini insan-

lık dışı ya da onur kırıcı muameleyle eşdeğer görmektedir. AİHM’in

Türkiye’deki cezaevi şartlarına ilişkin son dönemlerdeki başvurularda

3.maddenin ihlâlini tespit etmediği gerçeği, İstanbul Geri Gönderme

Merkezindeki sorunların ne derece acil olarak çözülmesi gerektiğini

göstermektedir”.

95

2. İnsan Hakları Kurumu’nun İstanbul, Edirne ve Kırklareli

İllerinde Bulunan Geri Gönderme Merkezlerine İlişkin

Raporu

Rapor’da Edirne Geri Gönderme Merkezi’nde kalanların sıkıntılı

ve mutsuz olmaları, boş vakitlerini geçirebilecekleri ve serbestçe do-

laşabilecekleri alanların çok sınırlı olmasına bağlanmıştır. Merkezde

kalanların kaçmalarına fırsat verilmeyecek şekilde güvenlik önlemleri

alınarak açık havaya çıkışlarının sağlaması ve odalarında gün boyu

kilitli tutulması uygulamasına son verilmesi gerektiği sonucuna ula-

92

Kumkapı Raporu, s.49-51.

93

Rapor’a göre, “Merkezde tutulanların kamerasız cep telefonlarını kullanmalarına

izin verilmelidir. Umumî telefonlar ortak alanlardan kaldırılarak, mahremiyeti

sağlayacak özel kabinlere yerleştirilmeli ve sayısı arttırılmalıdır. Merkezde tutu-

lanlara dışarıdan aramalara imkân sağlayacak telefonlar sağlanmalıdır”, s.51.

94

Merkezde tutulan herkese yasal hakları ve başvurabileceği idarî ve yargısal ma-

kamlar konusunda, anlayacakları bir dilde, gerekli bilgilendirme yapılmalıdır.

Merkeze gelenlere, sahip oldukları haklara ve gerektiğinde ulaşabilecekleri baro

ve sivil toplum kuruluşlarına ilişkin bilgilendirici broşürler imza karşılığı veril-

melidir. Sivil toplum kuruluşlarının, Merkezde tutulanlara ulaşmalarına imkân

sağlanmalıdır. Tercüme hizmeti, devletin ya da sivil toplum örgütlerinin sunduğu

eğitimli ve güvenilir tercümanlar aracılığı ile verilmeli ve bu konuda gerekli ted-

birler alınmalıdır: Kumkapı Raporu, s.50.

95

Kumkapı Raporu, s. 47.