Background Image
Previous Page  48 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Nimet ÖZBEK

47

yakalanması veya tutuklanması; bir küçüğün gözetim altında ıslahı

veya yetkili merci önüne çıkarılması için verilen bir kararın yerine ge-

tirilmesi; toplum için tehlike teşkil eden bir akıl hastası, uyuşturucu

madde veya alkol tutkunu, bir serseri veya hastalık yayabilecek bir ki-

şinin bir müessesede tedavi, eğitim veya ıslahı için kanunda belirtilen

esaslara uygun olarak alınan tedbirin yerine getirilmesi;

usulüne aykırı

şekilde ülkeye girmek isteyen veya giren, ya da hakkında sınır dışı etme yahut

geri verme kararı verilen bir kişinin yakalanması veya tutuklanması; halleri

dışında kimse hürriyetinden yoksun bırakılamaz

”.

Bu hükümde “yakalanma” ve “tutuklanma”dan söz edilmektedir.

Bu kurumlar, ceza hukukuna özgü kurumlardır. İdarî gözetim kararı

ise ilgili yabancının yakalanması ve tutuklanması değildir; ancak il-

gili özgürlüğünden yoksun kalmaktadır. Ayrıca, Anayasa’nın 38.mad-

desinin son fıkrasına göre, “idare, kişi hürriyetinin kısıtlanması sonu-

cunu doğuran bir müeyyide uygulayamaz”. İdarî gözetim kararıyla

ilgili, idarî makamların verdiği bir kararla özgürlüğünden yoksun

kalmaktadır. Bu durumda Anayasa’nın 19.maddesi ile 38.maddesinin

son fıkrasının birlikte ele alınarak yorumlanması gerekir. Anayasa’nın

19.maddesinin Anayasa’nın m.38/son fıkrasının bir ayrıksı halini dü-

zenlediği yorumu kabul edilecek

102

olsa bile, tedbir niteliğinde olan

idarî gözetimin, YUKK’nda koşulları gerçekleşmeksizin her olayda

uygulanması hali Anayasaya aykırılık oluşturacaktır.

Uygulamada idarî gözetim altına alınan kişilere bu uygulama

hakkında bilgi verilmemektedir.

103

Benzer şekilde, idarî gözetim kara-

rına sulh ceza mahkemesinde itiraz etme olanağı tanınmıştır. Ancak

bu mahkemenin vereceği kararın kesin olması, ceza yargılamasındaki

tutuklulara tanınan başka bir üst dereceli mahkeme başvuru olanağı-

nın bu yabancılara tanınmamasının, başlı başına AİHS m.5/II’ye aykı-

rılık oluşturup oluşturmayacağı tartışılabilir.

Anayasa’nın 90.maddesinin son fıkrasına göre, “usûlüne göre yü-

rürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlükleri düzenleyen milletlera-

102

“Her iki hüküm birlikte değerlendirildiğinde tedbir niteliğinde bir önlem olarak

sınır dışı hallerinde idarenin idarî gözetim uygulaması, kanunda belirtilen şartla-

ra uygun olması kaydıyla, Anayasaya aykırı olmayacaktır”: Ekşi, İdarî Gözetim,

s.9.

103

Edirne ili Yasadışı Göç İnceleme Raporu için bkz.

<http://www.tbmm.gov.tr/ko-

misyon/insanhaklari/docs/ 2014/edirne_yasadisi_goc_inceleme_rap.pdf>, (5.2.

2015).