Background Image
Previous Page  84 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

Sinan ÇINAR

83

İdare veya vergi mahkemelerince verilen kararlar üzerine başvu-

rucular tarafından istinaf kanun yolu tüketildikten sonra temyiz ka-

nun yoluna başvuru imkânının öngörülmesi, bu tür uyuşmazlıklarda

üç dereceli yargılama sisteminin benimsendiğini göstermektedir. İsti-

naf kanun yolunu tüketen başvuruculardan, temyiz kanun yolunu tü-

kettikten sonra bireysel başvuruda bulunmalarını istemenin, bireysel

başvuru amacına uygun olmayacağı düşünülmektedir.

Kanaatimce, mevcut uygulamada itiraz/temyiz kanun yolu tü-

ketildikten sonra karar düzeltme kanun yoluna başvuru zorunlu bu-

lunmadığı gibi aynı gerekçelerle istinaf sonrası temyiz yolunun da tü-

ketilmesi ihtiyari bir başvuru yolu olarak kabul edilmelidir. Temyiz

yoluna gitmeyen başvurucular açısından nihai karar istinaf kararı, bu

yolu tüketen başvurucular yönünden ise nihai karar, Danıştay temyiz

kararı olarak kabul edileceğinden bu kararların tebliği dikkate alına-

rak başvuru süresi hesaplanacaktır.

Bununla birlikte, ivedi yargılama usulünün uygulanacağı davalar

ile merkezî ve ortak sınavlara ilişkin yargılama usulünün uygulana-

cağı davalarda, istinaf kanun yolu öngörülmemiş olup bu kararlara

karşı sadece temyiz yoluna başvurulabileceği belirtildiğinden, belirti-

len başvurular açısından temyiz kanun yoluna gidilmesinin etkili bir

başvuru yolu olarak kabulü gerekir. Dolayısıyla, temyiz yolu başvuru-

cular tarafından tüketilmeli ve sonucunda verilen kararın tebliğinden

itibaren süresi içerisinde de bireysel başvuruda bulunulmadır.

3.2.2.Olağanüstü Kanun Yolları

Yukarıda da değinildiği üzere, Anayasa Mahkemesine bireysel

başvuruda bulunulması için olağan kanun yollarının tüketilmesi ge-

rekir. Bu bağlamda, başvuruculardan tüketilmesi zorunlu olmayan

olağanüstü kanun yoluna gitmeleri beklenmemektedir. Dolayısıyla

olağan kanun yolları tüketildikten sonra başvurucular tarafından ola-

ğanüstü kanun yoluna gidilmesi üzerine verilen kararların başvuru

süresinin hesabına bir etkisi bulunmamaktadır.

İdari yargıda olağanüstü kanun yolları, yargılanmanın yenilen-

mesi ve kanun yararına temyiz (bozma) dir.