

TBB Dergisi 2015 (118)
Sinan ÇINAR
83
İdare veya vergi mahkemelerince verilen kararlar üzerine başvu-
rucular tarafından istinaf kanun yolu tüketildikten sonra temyiz ka-
nun yoluna başvuru imkânının öngörülmesi, bu tür uyuşmazlıklarda
üç dereceli yargılama sisteminin benimsendiğini göstermektedir. İsti-
naf kanun yolunu tüketen başvuruculardan, temyiz kanun yolunu tü-
kettikten sonra bireysel başvuruda bulunmalarını istemenin, bireysel
başvuru amacına uygun olmayacağı düşünülmektedir.
Kanaatimce, mevcut uygulamada itiraz/temyiz kanun yolu tü-
ketildikten sonra karar düzeltme kanun yoluna başvuru zorunlu bu-
lunmadığı gibi aynı gerekçelerle istinaf sonrası temyiz yolunun da tü-
ketilmesi ihtiyari bir başvuru yolu olarak kabul edilmelidir. Temyiz
yoluna gitmeyen başvurucular açısından nihai karar istinaf kararı, bu
yolu tüketen başvurucular yönünden ise nihai karar, Danıştay temyiz
kararı olarak kabul edileceğinden bu kararların tebliği dikkate alına-
rak başvuru süresi hesaplanacaktır.
Bununla birlikte, ivedi yargılama usulünün uygulanacağı davalar
ile merkezî ve ortak sınavlara ilişkin yargılama usulünün uygulana-
cağı davalarda, istinaf kanun yolu öngörülmemiş olup bu kararlara
karşı sadece temyiz yoluna başvurulabileceği belirtildiğinden, belirti-
len başvurular açısından temyiz kanun yoluna gidilmesinin etkili bir
başvuru yolu olarak kabulü gerekir. Dolayısıyla, temyiz yolu başvuru-
cular tarafından tüketilmeli ve sonucunda verilen kararın tebliğinden
itibaren süresi içerisinde de bireysel başvuruda bulunulmadır.
3.2.2.Olağanüstü Kanun Yolları
Yukarıda da değinildiği üzere, Anayasa Mahkemesine bireysel
başvuruda bulunulması için olağan kanun yollarının tüketilmesi ge-
rekir. Bu bağlamda, başvuruculardan tüketilmesi zorunlu olmayan
olağanüstü kanun yoluna gitmeleri beklenmemektedir. Dolayısıyla
olağan kanun yolları tüketildikten sonra başvurucular tarafından ola-
ğanüstü kanun yoluna gidilmesi üzerine verilen kararların başvuru
süresinin hesabına bir etkisi bulunmamaktadır.
İdari yargıda olağanüstü kanun yolları, yargılanmanın yenilen-
mesi ve kanun yararına temyiz (bozma) dir.