Background Image
Previous Page  87 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 421 Next Page
Page Background

İdari Yargı Mercilerince Verilen Kararlara Karşı Yapılan Bireysel Başvurularda Başvuru Süresi

86

3.2.2.2.Kanun Yararına Temyiz (Bozma)

2577 sayılı Kanun’un 51. maddesi uyarınca, idare ve vergi mahke-

meleri ile bölge idare mahkemelerinin kesin olarak verdiği kararlar

ile istinaf veya temyiz incelemesinden geçmeden kesinleşmiş bulunan

kararlardan niteliği bakımından yürürlükteki hukuka aykırı bir sonu-

cu ifade edenler, ilgili bakanlıkların göstereceği lüzum üzerine veya

kendiliğinden Danıştay Başsavcısı tarafından kanun yararına temyiz

olunabilmektedir. Temyiz isteği yerinde görüldüğü takdirde karar,

kanun yararına bozulmakta ve bozma kararı, daha önce kesinleşmiş

olan merci kararının hukuki sonuçlarını ortadan kaldırmamaktadır.

95

İdari yargıda tüketilmesi gereken son başvuru yolu itiraz veya

temyiz aşamasıdır. İtiraz veya temyiz incelemesinden geçen kararlara

karşı kanun yararına temyiz yolu, sadece Danıştay Başsavcısına tanın-

mıştır. Dolayısıyla başvurucunun kanun yararına temyiz yoluna gidil-

mesi istemi, sadece Danıştay Başsavcısının takdirini harekete geçir-

meye yönelik bir talep olup, bu yöndeki başvurular bireysel başvuru

öncesinde tüketilmesi gereken bir yol olarak kabul edilmediğinden,

bu yola gidilmesinin onama kararından sonra kanun yararına temyiz

talebinde bulunulmasının esas kararın kesinliği ile bireysel başvuru

süresi üzerinde herhangi bir etkisi olmayacaktır. Başvuru süresi yine

nihai kararın tebliğ tarihi dikkate alınarak belirlenir.

96

Bununla birlikte Danıştay Başsavcısının kanun yararına temyiz

yetkisini kullanması üzerine Bölge idare mahkemesi veya Danıştay da-

iresince talebin yerinde görülerek yeni bir karar verilir ise kanun yara-

rına temyiz yolu etkili bir başvuru mekanizması haline gelmektedir.

97

Bu durumda kanun yararına temyiz talebi ile ilgili olarak verilen nihai

95

Turgut Candan, Açıklamalı İdari Yargılama Usulü Kanunu, Adalet Yayınevi, An-

kara 2012, s.1058-1059.

96

AYM kararı, Başvuru No: 2013/781, 26/3/2013, § 18.

97

Benzer yöndeki bir kararda,“…Temyiz incelemesinden geçen kararlara karşı

“Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının itiraz yetkisi”nin bir olağanüstü kanun yolu

olarak düzenlendiği açıktır. Ancak, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısınca bu yetki

kullanılmış ise, Yargıtay Ceza Genel Kurulunca Daire kararının kaldırılabilme ih-

timali de görmezden gelinemez. Dairenin onama kararının kaldırılması üzerine

Yargıtay Ceza Genel Kurulunca verilen bozma kararı doğrultusunda ilk derece

mahkemesince yeni bir karar verilecektir. Olağanüstü bir kanun yolu olan Yargı-

tay Cumhuriyet Başsavcısının itiraz yetkisinin, somut olayda geldiği aşama dikka-

te alındığında etkili olarak değerlendirilmesi gerektiği açıktır. Bu durumda, aynı

dava sürecinin farklı düzlemlerde hem Anayasa Mahkemesince hem de Yargıtay