

TBB Dergisi 2015 (119)
Mine KAYA
281
davaları beraberinde getirmektedir. Bunları önlemek veya azaltmak
için filtreleme, kullanıcılara uygun olmayan içeriği işaretleme imkânı
sunma ve çalıştırılan elemanlarca içeriği ayıklama gibi içerik yöneti-
mine ilişkin uygulamalar bulunmaktadır.
12
d. Mevcudiyet
Mevcudiyet, sosyal medya sitesi içinde kullanıcıların ulaşılabilirli-
liği ile ilgili olup sosyal medya kullanıcılarının aynı siteyi paylaştıkları
diğer kullanıcıların farkında olmasını ifade eder. Sitenin önerdiği ak-
tif, meşgul gibi statüler ve bu
“uygunluğu belirten”
veya
“gizliliği isteyen”
gibi durum güncellemeleriyle diğer kullanıcılara uygunluk, yer ve ula-
şılabilirliği bilmeyi sağlar. İçerdiği olanaklarla mevcudiyet adeta ger-
çek dünyayla sanal dünyayı birleştiren bir köprü görevi görmektedir.
13
e. İlişkiler
İlişkiler, basit olarak kullanıcıların sosyal medyada nasıl ilişki
kurduklarıdır. Bu ilişki çeşitli ortamlarda arkadaşlar, bağlantılar, ta-
nıdıklar gibi farklı şekilde adlandırılsa da hepsinin ana fikri, kullanı-
cılarının bağlantılarını görünür kılmadır. Kullanıcıların sosyal medya
ortamına nasıl bağlandıkları genellikle hangi bilginin nasıl paylaşıldı-
ğı ile belirlenir. Kullanıcıların ilişkiye kıymet vermesinde, bir kullanı-
cının kaç bağlantısı olduğu ve onlarla ilişkisindeki pozisyonu (yapısal
varlık) ve kişisel ilişki kurduğu kaynaklarla ilişkisinin sıkılığı (akışsal
varlık) önemlidir.
14
f. Tanınma
Tanınma, kullanıcıların kendilerinin de aralarında bulunduğu
sosyal medya sahnesinde başkalarının duruşunu tanımlamasının öl-
çüsüdür. Tanınma sosyal medya araçlarında değişik anlamları olsa da
genelde güven kavramıyla yakından ilgilidir. Takipçiler gibi uygula-
malarla sosyal medyada kişiler olduğu kadar, beğenme uygulamala-
rıyla içerik de oylanarak değerlendirilebilir. Firma ve kullanıcıların
12
Kietzmann/Hermkens/Mccarthy/Silvestre, s. 245; Brunty/Helenek; s. 11.
13
Kietzmann/Hermkens/Mccarthy/Silvestre, s. 245-246; Brunty/Helenek; s. 10.
14
Kietzmann/Hermkens/Mccarthy/Silvestre, s. 246; Brunty/Helenek; s. 10.