Background Image
Previous Page  286 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 286 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Mine KAYA

285

veren web tabanlı hizmetler olarak da tanımlanmıştır.

25

Sosyal medya

kavramıyla zaman zaman karıştırılan ve fakat sosyal medyanın araç-

larından biri olan sosyal ağ sitelerini özgün yapan, kişilere başkala-

rıyla tanışma olanağı sunması değil, kullanıcıların kendi sosyal ağla-

rını göstermeleridir. Kullanıcılar bu sosyal ağ sitelerinde ayrıca diğer

kişilerin ilişkili olduğu kişileri de görebilmekte ve onları da arkadaş

listesine ekleyebilmektedirler. Bu sayede ağ genişlemekte, paylaşım

artmakta ve oluşan paylaşım ortamı, sosyal medyanın olmazsa olmazı

etkileşimi de beraberinde getirmektedir.

26

Sosyal ağ sitelerinin en temel özelliği kişisel bir profil yaratma ve

paylaşma özelliği ise de, bu paylaşımın derecesinin her sosyal ağ site-

sinde farklı olduğu, farklı kurallara bağlandığı

27

, bu düzenlemelerin

gizlilik ayarları ve görünürlük düzeyinin ayarlanabildiği görülmek-

tedir.

28

Günümüzde sosyal ağ sitelerinin en bilinenleri Facebook, Lin-

kedin ve Myspace’dir.

Facebook

, adını üniversite öğrencilerine okul

yönetimi tarafından verilen ve öğrencilerin birbirini tanıması için

doldurdukları

“Paper Facebooks”

adlı formdan almaktadır. İlk zaman-

larda Harvard’daki öğrenciler arasında iletişim kurmak için kullanı-

lan Facebook, zamanla okul, meslek, il, ilçe, ülke veya belli amaçlarla

gruplar kurulmasını da sağlayarak adeta sanal toplumlar oluşturmak-

tadır. Profil, resim, ilişki durumu gibi içerikleri paylaşabilmek, özel

veya herkese açık mesaj gönderebilme, çevrim içi sohbet, etiketleme,

yer ve etkinlik paylaşımı gibi uygulamalara sahip olan Facebook aynı

zamanda mobil telefonlardan ağ uygulamasına ulaşımı da sağlamak-

tadır.

LinkedIn

, profesyonellere (iş arayanlar ve işverenler gibi) hitap

eden, kullanıcıların iş hayatındaki sosyal ağını kurması için tasarlan-

mış, kullanıcıların birbirlerinin profillerini ve bağlantılarını görerek

aralarında profesyonel paylaşımda bulunmalarına imkân veren bir

sosyal ağdır.

29

Myspace,

kullanıcılarına profiller oluşturarak resim, vi-

deo, kendi şarkı kayıtlarını yükleme, anket yapma ve blog benzeri web

düzenlemelerine imkân tanır.

25

Body/Ellison, s. 221.

26

Koçak, s. 34-35.

27

Akar, s. 122.

28

Koçak, s. 36.

29

http://linkedin.nedir.com/

(Erişim Tarih ve Saati: 13.04.2014, 13:45).