

TBB Dergisi 2015 (119)
Mine KAYA
285
veren web tabanlı hizmetler olarak da tanımlanmıştır.
25
Sosyal medya
kavramıyla zaman zaman karıştırılan ve fakat sosyal medyanın araç-
larından biri olan sosyal ağ sitelerini özgün yapan, kişilere başkala-
rıyla tanışma olanağı sunması değil, kullanıcıların kendi sosyal ağla-
rını göstermeleridir. Kullanıcılar bu sosyal ağ sitelerinde ayrıca diğer
kişilerin ilişkili olduğu kişileri de görebilmekte ve onları da arkadaş
listesine ekleyebilmektedirler. Bu sayede ağ genişlemekte, paylaşım
artmakta ve oluşan paylaşım ortamı, sosyal medyanın olmazsa olmazı
etkileşimi de beraberinde getirmektedir.
26
Sosyal ağ sitelerinin en temel özelliği kişisel bir profil yaratma ve
paylaşma özelliği ise de, bu paylaşımın derecesinin her sosyal ağ site-
sinde farklı olduğu, farklı kurallara bağlandığı
27
, bu düzenlemelerin
gizlilik ayarları ve görünürlük düzeyinin ayarlanabildiği görülmek-
tedir.
28
Günümüzde sosyal ağ sitelerinin en bilinenleri Facebook, Lin-
kedin ve Myspace’dir.
, adını üniversite öğrencilerine okul
yönetimi tarafından verilen ve öğrencilerin birbirini tanıması için
doldurdukları
“Paper Facebooks”
adlı formdan almaktadır. İlk zaman-
larda Harvard’daki öğrenciler arasında iletişim kurmak için kullanı-
lan Facebook, zamanla okul, meslek, il, ilçe, ülke veya belli amaçlarla
gruplar kurulmasını da sağlayarak adeta sanal toplumlar oluşturmak-
tadır. Profil, resim, ilişki durumu gibi içerikleri paylaşabilmek, özel
veya herkese açık mesaj gönderebilme, çevrim içi sohbet, etiketleme,
yer ve etkinlik paylaşımı gibi uygulamalara sahip olan Facebook aynı
zamanda mobil telefonlardan ağ uygulamasına ulaşımı da sağlamak-
tadır.
, profesyonellere (iş arayanlar ve işverenler gibi) hitap
eden, kullanıcıların iş hayatındaki sosyal ağını kurması için tasarlan-
mış, kullanıcıların birbirlerinin profillerini ve bağlantılarını görerek
aralarında profesyonel paylaşımda bulunmalarına imkân veren bir
sosyal ağdır.
29
Myspace,
kullanıcılarına profiller oluşturarak resim, vi-
deo, kendi şarkı kayıtlarını yükleme, anket yapma ve blog benzeri web
düzenlemelerine imkân tanır.
25
Body/Ellison, s. 221.
26
Koçak, s. 34-35.
27
Akar, s. 122.
28
Koçak, s. 36.
29
http://linkedin.nedir.com/(Erişim Tarih ve Saati: 13.04.2014, 13:45).