

Sosyal Medya ve Sosyal Medyada Üçüncü Kişilerin Kişilik Haklarının İhlali
278
saran bir doku gibi, bir yerden başka bir yere, yeni iletişim teknolojile-
ri sayesinde sürekli sesli, görüntülü ve yazılı bilgi/veri iletmektedir.
1
Bu gelişmeye paralel olarak sistemin alt yapısına ilişkin teknolojik ça-
lışmalar ve yeni arayışlar hız kazanırken, işin teknolojik boyutunun
yanı sıra ortamın hem yararlanıcısı hem de üreticisi olan kullanıcıların
ilişkileri, iletişim ve davranış modelleri de mercek altına alınmaktadır.
Her geçen gün kullanıcıların sosyal medya ortamdaki temel hareket-
leri, eğilimleri, dinamikleri, paylaşım, etkileşim ve iletişim biçimleri;
medya, halkla ilişkiler, iletişim, pazarlama, reklamcılık, siyaset, psiko-
loji, eğitim, sosyoloji gibi pek çok alanın yanı sıra hukukunda inceleme
konusu haline gelmiştir.
I. SOSYAL MEDYA VE KİŞİLİK HAKKI KAVRAMLARI
A. Sosyal Medya
1. Sosyal Medyanın Tanımı
Sosyal medyanın uzlaşılmış bir tanımı olmayıp aslında yapılan
her tanım, bu fenomeni başka bir perspektiften açıklamakta, genellikle
konunun iletişim, medya ve pazarlama yönünü inceleyen uzmanlarca
çeşitli tanımlarının yapıldığı görülmektedir. Sosyal medyayı,
“web 2.0
teknolojisinin ideolojik ve teknolojik yapıları üzerine inşa edilmiş, kullanıcı
kaynaklı üretim ve değişimlere izin veren internet tabanlı uygulamalar grubu
2
” olarak tanımlayanlar olduğu gibi,
“kişilere, sınırlandırılmış bir sistem-
de herkese açık veya yarı açık profiller üretme, bağlantıları paylaştıkları diğer
kullanıcıların listesini ekleme, sistemdekilerin başkalarıyla bağlantılarını gö-
rüntüleyip dolaşma izni veren web tabanlı hizmetler”
olarak tanımlayanlar
da olmuştur.
3
Sosyal medyayı,
“kullanıcılarını ağın parçası olan veya kendi
1
Vural Z. Beril Akıncı/Bat Mikail, “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya:
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yasar
University 2010 20 (5), s. (3348-3382), s. 3350
http://journal.yasar.edu.tr/wp-content/uploads/2012/08/3_BVural_MBat.pdf (Erişim Tarih ve Saati: 08.04.2014,
06:32).
2
Andreas M. Kaplan/Michael Haenlein, “Users of the World, Unite! The Challenges
and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, Vol. 53, Issue 1, 2010, s. (59-
68), s. 61,
http://www.slideshare.net/escpexchange/kaplan-haenlein-users-of-the-world-unite-the-challenges-and- opportunities-of-social-media (Erişim Tarih
ve Saati: 27.02.2014, 08:54).
3
Danah M. Body / Nicole Ellison, “ Social Network Sites: Definition, History and
Scholarship”,
Journal of Computer-Mediated Communication
, Volume 13 (2008), s.