

Sosyal Medya ve Sosyal Medyada Üçüncü Kişilerin Kişilik Haklarının İhlali
282
kendilerinin ve başkalarının tanınmasını değerlendirmek için bu bil-
giyi elde edecekleri bir ölçüm sistemini seçmeleri gereklidir. Örneğin
Twitter’ daki takipçi sayısı sınırlı bir değerlendirmeyi ve o kişinin ne
kadar popüler olduğunu gösterse de mesajın gerçekte kaç kişi tarafın-
dan okunduğunu göstermez.
g. Gruplar
Gruplar sosyal medyada kullanıcıların ne ölçüde topluluklar ve alt
topluluklar oluşturduklarını temsil eder. Sosyal medyada iki grup var-
dır. Bunlardan ilki kullanıcıların bağlantı kurdukları arkadaşları, ya-
kınları, takipçileri gibi kişi ve yerlerle oluşturdukları gruptur. İkincisi
ise, çevrim içi grupları çevrim dışı dünyadakilere benzeterek gruba
davet etme, kapalı ya da gizli grup uygulamaları ile başvuruları onay
veya davet ile grup oluşturmaktır.
15
3. Sosyal Medya Araçlarının Sınıflandırılması ve Başlıca
Sosyal Medya Araçları
Sosyal medya araçlarının yer aldıkları ortamlar, ortaya çıkış ne-
denleri, teknik özellikleri, sundukları imkânlar, kullandıkları uygu-
lamalar ve paylaşılan içeriklere göre farklı şekillerde sınıflandırıldığı
görülmektedir.
Kaplan ve Haenlein
sosyal medya araçlarını, işbirlikçi
projeler, bloglar, içerik toplulukları, sosyal ağlar, sanal oyun dünya-
ları, sanal sosyal dünyalar olarak sınıflandırmaktadır.
16
Mayfield
ise
sosyal ağlar, bloglar, wikiler, podcastler, forumlar, içerik toplulukları,
mikrobloglar olarak yedi sınıfta sınıflandırmaktadır.
17
Akar
’ın sınıflan-
dırmasında sekiz sınıf olup bunlar; bloglar, mikro blogging, wikiler,
sosyal ağ siteleri, medya paylaşım siteleri, sosyal işaretleme ve etiketle-
me, podcasting ve sanal dünyalardır.
18
Kanaatimizce de sosyal medya
araçlarını bloglar, mikrobloglar, sosyal ağ siteleri, medya paylaşım si-
teleri, wikiler, sosyal işaretleme siteleri, podcasting ve sanal dünyalar
olarak sınıflandırmak mümkündür. Bu araçları ve en bilinen örnekle-
rini yakından incelersek:
15
Kietzmann/Hermkens/Mccarthy/Silvestre, s. 247.
16
Kaplan/Haenlein, s. 60.
17
Anthony Mayfield, What is Social Media, 01.08.2008 tarihinde güncellenmiş e-kitap,
http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf
(
Erişim Tarih ve Saati: 08.03.2014, 19:02).
18
Akar; s. 21.