

TBB Dergisi 2015 (119)
Mine KAYA
283
a. Bloglar
Blog, “Web” ve “Log” kelimelerinin birleşmesinden doğmuş,
“ağ
günlüğü veya web günlüğü”
olarak dilimize çevrilen, genellikle kişiler
ya da gruplar tarafından, geniş bir izleyici kitlesi için yorumlar ve fi-
kirler sunan, kolayca hazırlanan ve web sayfası üzerinde oluşturulan
günlüklerdir.
19
Bloglar ya doğrudan barındırma hizmeti veren hizmet
sağlayıcılar (örneğin,
Blogger.com, Wordpress. gibi) ya da bazı yazı-
lımlardan (WordPress, Blogger, MovableType gibi) yararlanarak kendi
sunucuları üzerinde barındırılabilirler. Blog yazılarını yazana
“blog-
ger”
, yazılanlara
“post”
ya da
“gönderi”
denir. Bloglar, dinamik yapıları,
düzenli olarak güncellenen düşünce ve sohbetlerden oluşan içerikleri
nedeniyle etkileşimin kolayca sağlandığı, fikir ve bilginin kolayca ya-
yıldığı, geribildirimin sağlandığı ve sanal ortamda mevcudiyeti kolay-
ca sağlamaları nedeniyle tercih edilen sosyal medya araçlarıdır.
20
Blogları diğer sitelerden ayıran bazı özellik vardır. İçeriğin sürekli
olarak yenilenerek güncellenmesi, bloglardaki dinamizmin kaynağı
olup aslında blogları tercih edilir kılan da bu sık güncelleme beklenti-
sidir. Blogların temel özelliklerinden biri de Gerçekten Basit Dağıtım
(Really Simple Syndication- RSS) uygulamasıdır. Bu sistem sayesinde
site içeriğinin tamamının, özetinin veya sadece başlığının özetlenmesi
yoluyla içerik bir araya getirilmekte, kullanıcıların abone olması sağ-
lanarak, sonrasında yeni eklenen içerik kullanıcıya bildirilmektedir.
21
b. Micro bloglar
Blogların bir çeşidi olmakla birlikte içerikleri ve dosya büyüklük-
leri bakımından bloglardan ayrılan mikro bloglar, kullanıcılarına web
üzerinden - bloglar ile anlık mesajlaşma arasında - sınırlı sayıda karak-
ter kullanarak kısa mesajlar yayınlama, küçük bilgi güncelleme ve de-
ğişiklikleri yapma imkânı sağlayan, anlık ve özet metin, link, fotoğraf,
19
Akar, s. 45, Fatma Zeynep Özata, “Sosyal Medya Platformları”, Dijital İletişim ve
Yeni Medya, Editör: Mesude Canan Öztürk, Açıköğretim Yayınları, Eskişehir 2013,
1. Bası, s. 83.
20
Bruntly/Helenek, s. 4; N. Gizem Koçak, Bireylerin Sosyal Medya Kullanım
Durumlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı
Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora
Tezi, Eskişehir 2012, s. 42.
21
Koçak, s. 46.