Background Image
Previous Page  284 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 284 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Mine KAYA

283

a. Bloglar

Blog, “Web” ve “Log” kelimelerinin birleşmesinden doğmuş,

“ağ

günlüğü veya web günlüğü”

olarak dilimize çevrilen, genellikle kişiler

ya da gruplar tarafından, geniş bir izleyici kitlesi için yorumlar ve fi-

kirler sunan, kolayca hazırlanan ve web sayfası üzerinde oluşturulan

günlüklerdir.

19

Bloglar ya doğrudan barındırma hizmeti veren hizmet

sağlayıcılar (örneğin,

Blogger.com

, Wordpress. gibi) ya da bazı yazı-

lımlardan (WordPress, Blogger, MovableType gibi) yararlanarak kendi

sunucuları üzerinde barındırılabilirler. Blog yazılarını yazana

“blog-

ger”

, yazılanlara

“post”

ya da

“gönderi”

denir. Bloglar, dinamik yapıları,

düzenli olarak güncellenen düşünce ve sohbetlerden oluşan içerikleri

nedeniyle etkileşimin kolayca sağlandığı, fikir ve bilginin kolayca ya-

yıldığı, geribildirimin sağlandığı ve sanal ortamda mevcudiyeti kolay-

ca sağlamaları nedeniyle tercih edilen sosyal medya araçlarıdır.

20

Blogları diğer sitelerden ayıran bazı özellik vardır. İçeriğin sürekli

olarak yenilenerek güncellenmesi, bloglardaki dinamizmin kaynağı

olup aslında blogları tercih edilir kılan da bu sık güncelleme beklenti-

sidir. Blogların temel özelliklerinden biri de Gerçekten Basit Dağıtım

(Really Simple Syndication- RSS) uygulamasıdır. Bu sistem sayesinde

site içeriğinin tamamının, özetinin veya sadece başlığının özetlenmesi

yoluyla içerik bir araya getirilmekte, kullanıcıların abone olması sağ-

lanarak, sonrasında yeni eklenen içerik kullanıcıya bildirilmektedir.

21

b. Micro bloglar

Blogların bir çeşidi olmakla birlikte içerikleri ve dosya büyüklük-

leri bakımından bloglardan ayrılan mikro bloglar, kullanıcılarına web

üzerinden - bloglar ile anlık mesajlaşma arasında - sınırlı sayıda karak-

ter kullanarak kısa mesajlar yayınlama, küçük bilgi güncelleme ve de-

ğişiklikleri yapma imkânı sağlayan, anlık ve özet metin, link, fotoğraf,

19

Akar, s. 45, Fatma Zeynep Özata, “Sosyal Medya Platformları”, Dijital İletişim ve

Yeni Medya, Editör: Mesude Canan Öztürk, Açıköğretim Yayınları, Eskişehir 2013,

1. Bası, s. 83.

20

Bruntly/Helenek, s. 4; N. Gizem Koçak, Bireylerin Sosyal Medya Kullanım

Durumlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı

Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora

Tezi, Eskişehir 2012, s. 42.

21

Koçak, s. 46.