

TBB Dergisi 2015 (119)
Mine KAYA
279
sitesini yaratan diğer kullanıcılarla iletişime teşvik eden ve kullanıcılara içerik
paylaşacak ya da kendi benzer ilgi alanları vasıtasıyla bağlantı kuracakları bir
çevre yaratan sosyal ortam”
olarak tanımlayanlar da vardır.
4
Bir başka
tanımda ise,
“interaktif platformlar yaratarak kullanıcı kaynaklı içeriğin ki-
şiler ve topluluklar aracılığı ile paylaşımı, birlikte yaratımı, değiştirilmesi ve
tartışılması için kullanılan mobil ve web tabanlı uygulamalara”
sosyal med-
ya denildiği görülmektedir.
5
Akar
, geniş anlamda,
“web 2.0 teknolojileri
üzerine kurulan, daha derin sosyal etkileşime, topluluk oluşumuna ve işbirliği
projelerini başarmaya imkân sağlayan web siteleri”
olarak sosyal medya-
yı tanımlamıştır.
6
Lietsala/Sirkkunen
ise sosyal medya kavramını bir
şemsiye kavram (üst kavram) olarak kabul etmektedir, bunun altın-
da online içerik ve sisteme içerikle dahil olan kişilerle bağlantılı olan
çeşitli ve farklı kültürel uygulamaların bulunduğunu belirtmektedir.
7
Kanaatimizce sosyal medya, internet altyapısı ve web 2.0 teknolojisine
dayanan, kişilerin ortak ilgi, bilgi, duygu ve düşünceleri bağlamında
karşılıklı etkileşim, iletişim, paylaşım, işbirliği, topluluk oluşturma ve
kendi içeriklerini yaratma imkânı sağlayarak sosyalleşmesine imkân
tanıyan ortam ve araçların bütünüdür.
2. Sosyal Medyanın İşlevleri
Sosyal medya sitelerinin yazılımları üzerine çalışan pek çok kişi,
sosyal medyanın tam olarak nasıl işlediği, insanlar arasındaki etkile-
şimi nasıl sağladığı konusunu ve işlevini belirlemeye çalışmışlardır.
Bu konuda
Butterfield
kimlik, konuşmalar, var olma, kişisel ilişkiler ve
gruplardan oluşan beş özellik keşfetmiş, daha sonra
Webb
bunlara ta-
nınma ve paylaşmayı da eklemiştir. En son
Kitzmann ve arkadaşları
bu
işlevleri tanımlayarak
8
hangi sosyal medya aracının, ne şekilde kulla-
nılacağı sorusuna cevap vermeye çalışmışlardır.
(210-230), s. 211.
4
Joshua Brunty /Katrine Helenek, Social Media Investigations of LawEnforcement,
Massachusetts 2013, s. 2.
5
Kietzmann Jan H./Hermkens Kristopher/Mccarthy Ian P./Silvestre Bruno S.; “
Social Media? Get Serious! Understanding the Functional Building Blocks of Social
Media” Busines Horizons, Vol 54, İssue 3, 2011, s. (241-251), s. 241.
6
Erkan Akar, Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, Efil
Yayınevi, Ankara 2010, s. 17.
7
Katri Lietsala /Esa Sirkkunen, Social Media, Tampere Üniversitesi Yayınları 2008,
s. 17-18.
8
Brunty/Helenek, s. 9.