Background Image
Previous Page  306 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 306 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Mine KAYA

305

medya sitelerinde çocuk kullanıcılarla arkadaş olan bazı kullanıcılar,

küçük kullanıcılarda belli bir güven telkini ve ikna ile cinsel içerikli

konuşmalar yaparak, vücutlarının mahrem yerlerini kameraya göster-

mesini isteyerek kayda alınmakta ve böylece TCK. 226. maddesi anla-

mında müstehcen ürün üretiminde çocuklar kullanılarak müstehcen-

lik suçu işlenebilmektedir. Bizatihi bu ürünlerin üretimi suç olduğu

gibi bunların çoğaltılması, satışı, nakli, depolanması, ihracı, başkaları-

nın kullanımına sunulması, yayınlanması veya yayınlanmasına aracı-

lık edilmesi de suçtur. Bu eylemlerde çocukların kişisel değerlerinden

olan vücudun görüntüleri ve özel hayatın gizli alanı üzerindeki kişilik

hakkı ihlâl edilmiş olup çocuğun rızası, ayırt etme gücüne sahip olsa

bile hem hile ile elde edildiği hem rıza ile hakkın özünden vazgeçile-

meyeceği hem de rıza hukuka ve ahlaka aykırı olamayacağı için huku-

ka uygunluk nedeni sayılmayacaktır.

SONUÇ

Kullanıcıların internet alt yapısını kullanarak ortak ilgi, bilgi, duy-

gu ve düşüncelerini karşılıklı olarak paylaşmaları, topluluk oluştur-

maları, kendi içeriklerini yaratmaları, işbirliği, iletişim ve etkileşimde

bulunmaları imkânı buldukları ortam ve araçları ifade eden sosyal

medyada en fazla ihlal olunan hak şüphesiz kişilik hakkıdır. Sosyal

medyada gerçekleşen kişilik hakkı ihlalleri sosyal medya hizmetini

sağlayan sosyal medya hizmet sağlayıcısı tarafından gerçekleştirilebil-

diği gibi, sosyal medya platformunu kullanan başka kullanıcılar veya

sisteme müdahale eden diğer üçüncü kişilerce de gerçekleştirilebilir.

Bu ihlaller, kişinin şeref ve haysiyeti, adı, resmi, sesi, kişisel verileri,

özel hayatı, haberleşme hürriyeti gibi kişilik hakkının korumasındaki

kişisel değerlerine yönelik olarak, sosyal medyada paylaşılan içerik,

güvenlik ihlalleri ve bilişim suçları yoluyla gerçekleşebilmektedir.

Kaynakça

Akar Erkan, Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, Efil Ya-

yınevi, Ankara 2010, s. 17.

Akipek Jale G./Akıntürk Turgut/Ateş Karaman Derya, Türk Medeni Hukuku Başlan-

gıç Hükümleri Kişiler Hukuku, I. Cilt, 10. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul 2013.

Ateş Mustafa, Fikir ve Sanat Eserleri Üzerindeki Hakların Kapsamı ve Sınırlandırıl-

ması, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2003.

Beşiroğlu Akın, Düşünce Ürünleri Üzerindeki Haklar Fikir Hukuku Birinci Cilt Te-

2012, (naklen) s.334 dip. 1468’deki karar.