

Güncel Gelişmeler Işığında Elektronik Sözleşmelerin Kurulması
354
sayılır.
53
Ancak e-postanın kaydedilememe nedeni, muhatabın etki
alanında bulunan bir sebepten, örneğin muhatabın e-posta kutu-
sunu boşaltmaması nedeniyle kutunun kapasitesinin dolmasından
dolayı gerçekleşmişse
54
öneri veya kabul ulaşmış sayılır.
55
• Son ihtimâl, öneri veya kabule dair e-postanın, muhatabın e-posta
kutusuna kaydedildikten sonra, herhangi bir aksaklığın meydana
gelmesi nedeniyle, muhatap tarafından öğrenilememiş olmasıdır.
Burada artık muhatap, öneri veya kabulü öğrenebilecek durumda-
dır. Bu nedenle, öneri veya kabul muhatabın egemenlik alanına,
yani e-posta kutusuna girdikten sonra, onun tarafından öğrenil-
mese bile, sözleşme yine de kurulmuş sayılır. Örneğin, muhatabın
e-posta şifresini kaybetmesinde ya da gelen e-postayı bilerek ya da
bilmeyerek silmesinde durum böyledir.
56
E- İstenmeyen Ticarî Elektronik İletiler
İstenmeyen ticarî elektronik iletiler günümüzde önemli bir so-
run oluşturmaktadır. Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında
Kanun’da bu soruna çözüm bulunmak istenmiştir. Kanun’un 6. mad-
desinde, ticarî elektronik ileti gönderilmesi, alıcının önceden alınan
onayına bağlanmıştır. Buna göre, ticarî elektronik iletiler, alıcılara an-
cak önceden onayları alınmak kaydıyla gönderilebilir. Bu onay yazılı
olarak veya her türlü elektronik iletişim araçlarıyla alınabilir.
53
Sağlam, a.g.e, s. 128.
54
İnal, a.g.e, s. 113.
55
Burada İnal, kaydedilememeye neden olan engelin kaynağı olarak muhatabın veya
hizmet sağlayıcısının hiçbir etkisinin olmaması durumunda, önerinin veya kabu-
lün ulaşmamış sayılacağını; e-postanın kaydedilmemesi muhatabın ya da hizmet
sağlayıcısının etki alanında bulunan bir sebepten dolayı gerçekleşmişse önerinin
veya kabulün ulaşmış sayılacağını belirtmektedir (İnal, a.g.e, s. 113). Ancak ka-
naatimizce burada hizmet sağlayıcısının etki alanında bulunan; fakat muhatap ile
ilgisi bulunmayan bir sebepten dolayı, öneri veya kabulü yapılmış saymak uy-
gun değildir. Çünkü yukarıda da belirttiğimiz üzere, öneri veya kabulün ulaşmış
sayılabilmesi için, muhatabın beyanı öğrenebilmesinin kendisinden beklenmesi
gerekir. Muhatabın almış olduğu tedbirlere ve iş hayatının normal akışına göre,
muhatap öneri veya kabulü öğrenebilecek durumda ise, beyanlar yapılmış sayılır.
Muhatabın hizmet sağlayıcısından kaynaklanan nedenlerle, e-postanın muhata-
bın posta kutusuna kaydedilmemesi durumunda muhatabın söz konusu beyanı
öğrenmesi kendisinden beklenemeyecektir. Bu nedenle, muhatabın hizmet sağla-
yıcısından kaynaklanan sebeplerle öneri veya kabule dair e-postanın muhatabın
kutusuna kaydedilmemesi hâlinde öneri veya kabulü yapılmamış saymak gerekir.
Bu konudaki tartışmalar için bkz. Sağlam, a.g.e, s. 128 vd.
56
İnal, a.g.e, s. 114; Sağlam, a.g.e, s. 138; Şeker, a.g.e, s. 144.