Background Image
Previous Page  359 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 359 / 617 Next Page
Page Background

Güncel Gelişmeler Işığında Elektronik Sözleşmelerin Kurulması

358

B- Web Sayfalarının Öneri Veya Öneriye Davet Niteliğinde

Olabilmesi

TBK md. 8’in birinci fıkrasında, önerenin önerisi ile bağlı olma-

yacağı iki durum öngörülmüştür. Bunlardan ilki, önerenin önerisi ile

bağlı olmama hakkının saklı olduğunu açıkça belirtmesidir. İkinci hâl

ise, işin özelliğinden yahut durumun gereğinden önerenin bağlanma

niyetinde olmadığının anlaşılmasıdır. TBK md. 8’in ikinci fıkrasında

ise iki durumda önerenin irade beyanının öneri oluşturacağı; yani

öneriye davet niteliğinde olmayıp, önereni bağlayacağı düzenlenmiş-

tir. Bunlardan birincisi, önerenin fiyatını göstererek mal sergilenmesi;

ikincisi ise önerenin tarife, fiyat listesi ya da benzerlerini göndermesi-

dir. Yukarıda da ifade edildiği üzere, aksi açıkça ve kolaylıkla anlaşıl-

madıkça fiyatını göstererek mal sergilenmesi ya da tarife ve benzeri-

nin gönderilmesi artık öneri sayılır.

Web sayfaları bakımından TBK md. 8 önem taşımaktadır. Çünkü

web sayfalarında sunulan ürünlerin genellikle fotoğrafı, özellikleri ve

fiyatı sayfada yer almakta, kullanıcı bu ürünleri seçerek sepetine taşı-

makta, daha sonra bilgilerini girerek kabul beyanında bulunmaktadır.

Maddenin ikinci fıkrasında yer alan, “Fiyatını göstererek mal sergi-

lenmesi, aksi açıkça ve kolaylıkla anlaşılmadıkça öneri sayılır” kuralı,

çoğu kez bu duruma uygun düşmektedir.

818 sayılı Borçlar Kanunu döneminde, öğretide bazı yazarlar, web

sayfalarında yer alan mal sunumu niteliğindeki irade beyanlarını, öne-

ri olarak nitelendirmekte idi.

67

Bu yazarların dayanak noktası, genel

olarak 818 sayılı Kanun’un 7. maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan,

“Semenini göstererek emtia teşhiri, kaideten icap addolunur.” hükmü

idi. Bazı yazarlar ise, web sayfalarında yer alan mal sunumu niteliğin-

deki irade beyanlarını, kural olarak öneriye davet olarak görmüştü.

68

Bu yazarların dayanak noktası, web sitesinde ürün sunulmasının ta-

rife, fiyat listesi ve benzerlerinin gönderilmesine benzemesidir. Nite-

kim yukarıda da ifade edildiği üzere, mülga Borçlar Kanunu’nun 7.

maddesinin ikinci fıkrasında fiyat listesi ve benzerinin gönderilmesi-

nin öneri teşkil etmeyeceği açıkça belirtilmişti. Ayrıca, öğretide sözleş-

menin kurulması yanında, ifasının da elektronik ortamda gerçekleşip

67

Falcıoğlu, a.g.e, s. 196; Özsunay, a.g.e, s. 129; Sağlam, a.g.e, s. 118; Sözer, a.g.e, s.96.

68

Kırca, a.g.e, s. 103; M. Topaloğlu, Bilişim Hukuku, Adana 2005, s. 109.