

TBB Dergisi 2015 (119)
Aziz Erman BAYRAM
359
gerçekleşmediğine bakılarak yapılan bir ayrım vardı. Buna göre, elekt-
ronik sözleşme hem elektronik ortamda kuruluyor hem de elektronik
ortamda ifa ediliyorsa (doğrudan elektronik ticaret) web sayfasında
yer alan irade beyanı, kural olarak öneri; sözleşme elektronik ortamda
kuruluyor ancak fiziksel yoldan ifa ediliyorsa (dolaylı elektronik tica-
ret) kural olarak öneriye davet olarak nitelendiriliyordu.
69
Öğretide, Türk Borçlar Kanunu döneminde, taşınır mal satışı söz-
leşmelerinin web sayfası üzerinden kurulmasında, satıcının satmak
istediği malın özelliklerini, fiyatını, fotoğrafını web sayfasına yerleş-
tirmesi durumunda, 818 sayılı Borçlar Kanunu’nun aksine, TBK md.
8’in ikinci fıkrası uyarınca öneri olarak kabul edilmesi gerektiği ileri
sürülmüştür.
70
Kanaatimizce, 6098 sayılı TBK döneminde de, web sayfalarının
kesin ve katı bir biçimde öneri ya da öneriye davet oluşturduğunun
kabul edilmesi, yanıltıcı olabilir.
71
Çünkü, web sayfalarında yer alan
irade beyanları nitelendirilirken, irade beyanının bir öneri mi yoksa
öneriye davet mi oluşturduğu yorum meselesidir. İrade beyanların
nitelendirilmesinde güven ilkesine göre yorum yapılması kuralı, web
sayfalarında yer alan irade beyanları bakımından da geçerlidir. Bu ne-
denle her somut olayda, web sayfasında yer alan beyanın niteliği web
sayfasının içeriğine, dürüstlük kuralına ve işin özelliğine göre belir-
lenmelidir
72
. Bu yapılırken TBK md. 8’de yer alan düzenleme de göz
önünde bulundurulmalı, bu madde irade beyanının öneri ya da öne-
riye davet oluşturduğunun tespitinde dikkate alınmalıdır. Bu yöntem-
den, sadece ürün sunan web sayfalarındaki irade beyanları için değil;
hizmet ve dijital ürün sunan web sayfalarındaki irade beyanları için
de yararlanılmalıdır.
73
69
Kocayusufpaşaoğlu, a.g.e, s. 185 vd.
70
Şeker, a.g.e, s. 135.
71
818 sayılı Borçlar Kanunu dönemindeki yorum için bkz. İnal, a.g.e, s. 131; Özde-
mir-Kocasakal, a.g.e, s. 62; Şahin, a.g.e, s. 361.
72
İnal, a.g.e, s. 131.
73
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun md. 6’da ise, vitrinde, rafta, elektronik
ortamda veya açıkça görülebilir herhangi bir yerde teşhir edilen malın, satılık ol-
madığı belirtilen bir ibareye yer verilmedikçe satışından kaçınılamayacağı, hiz-
met sağlamaktan ise haklı bir neden olmadıkça kaçılamayacağı düzenlenmiştir.
Bir TKHK kapsamına giren elektronik sözleşmeler bakımından, web sayfalarının
öneri mi yoksa öneriye davet mi oluşturduğu konusunda bu hükümden de yarar-
lanılmalıdır.