Background Image
Previous Page  360 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 360 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Aziz Erman BAYRAM

359

gerçekleşmediğine bakılarak yapılan bir ayrım vardı. Buna göre, elekt-

ronik sözleşme hem elektronik ortamda kuruluyor hem de elektronik

ortamda ifa ediliyorsa (doğrudan elektronik ticaret) web sayfasında

yer alan irade beyanı, kural olarak öneri; sözleşme elektronik ortamda

kuruluyor ancak fiziksel yoldan ifa ediliyorsa (dolaylı elektronik tica-

ret) kural olarak öneriye davet olarak nitelendiriliyordu.

69

Öğretide, Türk Borçlar Kanunu döneminde, taşınır mal satışı söz-

leşmelerinin web sayfası üzerinden kurulmasında, satıcının satmak

istediği malın özelliklerini, fiyatını, fotoğrafını web sayfasına yerleş-

tirmesi durumunda, 818 sayılı Borçlar Kanunu’nun aksine, TBK md.

8’in ikinci fıkrası uyarınca öneri olarak kabul edilmesi gerektiği ileri

sürülmüştür.

70

Kanaatimizce, 6098 sayılı TBK döneminde de, web sayfalarının

kesin ve katı bir biçimde öneri ya da öneriye davet oluşturduğunun

kabul edilmesi, yanıltıcı olabilir.

71

Çünkü, web sayfalarında yer alan

irade beyanları nitelendirilirken, irade beyanının bir öneri mi yoksa

öneriye davet mi oluşturduğu yorum meselesidir. İrade beyanların

nitelendirilmesinde güven ilkesine göre yorum yapılması kuralı, web

sayfalarında yer alan irade beyanları bakımından da geçerlidir. Bu ne-

denle her somut olayda, web sayfasında yer alan beyanın niteliği web

sayfasının içeriğine, dürüstlük kuralına ve işin özelliğine göre belir-

lenmelidir

72

. Bu yapılırken TBK md. 8’de yer alan düzenleme de göz

önünde bulundurulmalı, bu madde irade beyanının öneri ya da öne-

riye davet oluşturduğunun tespitinde dikkate alınmalıdır. Bu yöntem-

den, sadece ürün sunan web sayfalarındaki irade beyanları için değil;

hizmet ve dijital ürün sunan web sayfalarındaki irade beyanları için

de yararlanılmalıdır.

73

69

Kocayusufpaşaoğlu, a.g.e, s. 185 vd.

70

Şeker, a.g.e, s. 135.

71

818 sayılı Borçlar Kanunu dönemindeki yorum için bkz. İnal, a.g.e, s. 131; Özde-

mir-Kocasakal, a.g.e, s. 62; Şahin, a.g.e, s. 361.

72

İnal, a.g.e, s. 131.

73

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun md. 6’da ise, vitrinde, rafta, elektronik

ortamda veya açıkça görülebilir herhangi bir yerde teşhir edilen malın, satılık ol-

madığı belirtilen bir ibareye yer verilmedikçe satışından kaçınılamayacağı, hiz-

met sağlamaktan ise haklı bir neden olmadıkça kaçılamayacağı düzenlenmiştir.

Bir TKHK kapsamına giren elektronik sözleşmeler bakımından, web sayfalarının

öneri mi yoksa öneriye davet mi oluşturduğu konusunda bu hükümden de yarar-

lanılmalıdır.